Saturday, January 22, 2011

~~Bab 2~~

            Hari minggu. Satu-satunya hari cuti bagi Syuhada. Rumahnya sunyi sepi. Mazni sejak semalam balik ke kampungnya di Kota Tinggi. Ruzian dan Aznah ke Bandar Johor Bahru. Ke Plaza Kotaraya katanya. Tinggallah Syuhada seorang. Dia pun berkira-kira untuk keluar sebentar lagi.
            Setelah membayar harga barang keperluan diri yang dibelinya, Syuhada bergegas kelaur. Sesak nafasnya bila terpaksa beratur panjang di kuanter bayaran. Pantas dia bergerak ke arah tempat letak keretanya. Dia mengeluarkan alarm karetanya lalu ditekan butang berwarna biru. Sekali ditekan tidak berbunyi. Tekan kali kedua pun tidak berbunyi. Tanpa berfikir panjang, Syuhada pun memasukkan anak kunci untuk membuka bonet keretanya.  Tiba-tiba kereta itu mengeluarkan bunyi yang tidak disangka. Bunyi alat penggera kecemasan. Syuhada panik.
            “Excuse me.Cik buat apa dengan kereta saya” Syuhada terperanjat bila mendengar suara garau di belakangnya. Terlepas beg plastik Parkson yang dijinjingnya. Sepantas kilat dia menoleh ke belakang.
            “Kereta awak? Ya ke? saya ingat kereta saya”  Syuhada kaget. Benarkah apa yang dikata oleh lelaki itu? Tidak mungkin dia tersalah kereta. Syuhada melihat nombor pendaftaran kereta itu. Sah!. Bukan kereta dia. Tiba-tiba terasa malu lantas mengangkat muka memandang lelaki di hadapannya. Pandangan mereka bersatu agak lama. Ada senyum di bibir lelaki itu. Sekali lagi Syuhada kaget. Sorotan mata lelaki itu macam pernah dilihat. Macam pernah dikenali. Namun dia tidak ingat di mana. Seraut wajah itu serasa dekat dihatinya. Mereka masih berpandangan. Senyuman lelaki itu mengusik rasa hatinya.
            “Sorry ye. Saya tak perasan tadi” tutur Syuhada perlahan lalu mengorak langkah. Meninggalkan tempat itu sambil cuba mengingati tempat keretanya di letak tadi.
            “Eh, Cik …. Nanti dulu …” panggil lelaki dibelakangnya.
Namun Syuhada tetap meneruskan langkah tanpa berpaling lagi. Dia terus menuju ke keretanya di barisan kedua tempat letak kereta itu. Menyesali diri kenapa kesilapan itu harus berlaku. Mujurlah orang tidak ramai. Kalau tidak hanya mengundang malu sahaja.
            “Hey Man, yang kau tengok dia macam nampak hantu kenapa?” Shahrul Riezman tersentak. Menoleh ke arah Hatta yang menepuk bahunya tadi. Lama dia membisu. Apa yang dilihat sebentar tadi seperti tidak masuk akal.
            “Kau ingat tak mimpi yang aku cerita minggu lepas” Hatta kelihatan berfikir. Sebentar kemudian dia tersenyum.
            “Dia ke?” Shahrul Riezman menggangguk. Hatta macam tidak percaya. Teringat dia pada sepotong mimpi yang pernah diceritakan oleh temannya itu.
            “Seiras. Betul-betul seiras. Baju, tudung  yang dia pakai pun sama” Aku akan cari dia ….. tekad Shahrul Riezman dalam hati.
            “Betul ke Man? Kau jangan terlalu taksub dengan mimpi. Tapi kalau dia, tak rugi kau. Cantik!”
            “Tak mungkin aku silap. Memang dia. Cuma dalam mimpi aku dia tersenyum. Tapi yang tadi tu, langsung tak senyum. Macam sombong aje?” Shahrul Riezman masuk ke dalam kereta lalu menghidupkan enjin. Sebentar kemudian Hatta duduk di sebelahnya.

2 comments:

  1. Bleh tak buat blurb / sinopsis dulu.. Baru org tertarik nak baca... hihi~ sekadar cadangan. tak buat pun tak apa sbb saya akan terus baca ^^

    ReplyDelete
  2. sinopsisnye ade....tp xpost kt blog ni, nanti sya buat ye

    ReplyDelete