Monday, May 9, 2011

Bab 13


Quarters Guru Lot JKR Batu 41 riuh semula. Sesi  persekolahan untuk semester kedua akan bermula esok. Mazni sampai dari kampungnya sejak pagi tadi. Ruzian dan Aznah baru sahaja sampai. Hanya Syuhada yang belum nampak batang hidungnya. Selalunya dialah orang yang pertama yang akan sampai.
            Riuh mereka bercerita setelah seminggu tidak berjumpa. Ada sahaja cerita yang ingin dikongsikan.  Sedang rancak mereka bercerita, Syuhada muncul bersama bungkusan plastik di tangannya.
“Amboi, orang jauh , baru sampai?” Syuhada ketawa kecil mendengar sindiran Ruzian.  Memanglah dia  yang paling jauh.....tidak sampai empat puluh lima minit sudah sampai. Jauh sungguh tu.............
            “Saja aku bagi peluang you all sampai dulu. Selalunya aku yang menyambut, sekali- sekala teringin juga rasa disambut. Tentu seronok kan? Tentu kau orang tertunggu-tunggu kepulangan aku kan? Selalunya akulah yang jadi tukang bukak pintu. Hari ini ada orang yang bukakkan pintu untuk aku. Rasanya lain tau” sambut Syuhada sambil berjalan menuju ke dapur. Dia memasukkan makanan yang dibeli ke dalam mangkuk dan kemudian keluar bersama empat biji pinggan.
            “Dari mana?” tanya Mazni sebaik saja Syuhada duduk di sebelahnya.
            “Dari kampung terus ke Bandar. Beli rojak asma ni. Makanlah …. Kau orang tentu rindu rojak asma Pontian kan. Kat tempat kau orang mana ada yang istimewa macam ni” Syuhada menyenduk rojak asma dari mangkuk dan meletakkannya ke dalam pinggan. Dihulurkannya pinggan itu kepada teman-temannya.
            “Macam mana cuti.... Seronok?” tanya Aznah. Masing-masing saling memandang. Namun yang paling ketara wajah Ruzian yang berseri-seri.
            “Aku nampak macam ada benda berkilat-kilat kat jari manis kawan kita. Kau nampak tak Az? Jangan-jangan dia dah disambar helang tak?” usik Syuhada bila pandangan matanya memang jelas.
            “Kalau disambar helang tentu aku tak ada kat sini. Sebenarnya waktu cuti hari tu aku sempat bertunang. Aku dah jadi tunang orang kau tau” kata Ruzian sambil menggoyang-goyangkan tangan kirinya. Patutlah wajahnya ceria semacam. Sudah menjadi tunangan orang rupanya.
            “Wow …. Bahagianya. Betul tak jangkaan aku hari tu. Kau orang jangan tak tahu, aku ni ada deria ke-enam” Syuhada berkata sambil membelek-belek cincin di jari manis Ruzian. Jauh di sudut hatinya teringat cincin pertunangannya dulu yang masih dalam simpanannya. Aduhai kenangan …. Pergilah… bisik hatinya berkali-kali. Pergilah jauh dari hidupku.......usah kau jengah lagi ruang hati yang telah robek terluka ini.
            “Tahniah Yan. Siapa agaknya yang bertuah dapat mencuri hati anak manja Encik Rejab ni” Mazni pula bersuara. Dia turut bahagia melihat wajah ceria Ruzian.
            “Hisham … classmate Yan masa form six dulu. Dia baru balik dari US” jawab Ruzian malu-malu. Dia sendiri tidak menyangka cinta pertamanya mampu bertahan sehingga ke hari ini.
            “Bila majlisnya?” tanya Aznah pula.
            End of this year. Kau orang mesti datang. Kalau tak datang, siap!” mereka semua ketawa.

            “Oh ya Syu, Kak Maz ada telefon masa cuti hari tu tapi tak berjawab. Syu tak ada ke?Syu berulang dari kampong ke sepanjang cuti?” Syuhada terdiam seketika. Memang sejak balik dari Tanjung Piai tempoh hari, satu panggilan pun tidak dijawabnya. Tidak menyangka pula Mazni akan menelefon.
            “Ada tapi Syu tak angkat” jawabnya perlahan.
            “Kenapa pulak?. Sejak bila pulak ada sindrom malas nak angkat telefon ni” tanya Aznah sambil bergurau.
            “Selalunya bila telefon bunyi, Syu ada kat atas. Malaslah Syu nak turun semula. Lagipun Syu aktifkan handphone je. Senang bila students cari Syu. Nombornya ada Syu tulis di meja telefon sana. Lupa nak pesan sebelum cuti hari tu. Nanti kalau ada sapa-sapa cari Syu, bagi aje nombor tu” alasan yang munasabah. Syuhada merasa lega bila kawan-kawannya dapat menerima alasannya.
            “Sejak bila terbuka hati gunakan handphone....bukan ke kau tak suka guna....Handphone kau pun dah lama terperap je dalam laci.Compiusss aku ni......,” usik Aznah.
            “Jangan nak serabutkan kepala kau pulak,Az....dah aku rasa nak guna, aku guna je la,”
            “Aku pun pelik la......baru seminggu kita tinggalkan dia...dia dah mula suka benda yang dia tak suka. Mesti ada apa-apa ni,” tambah Ruzian pula.
            “Suka hati kau orang la nak fikir apa,”
            “Jangan-jangan kau kena sampuk dengan hantu air masa kau bercuti kat Tanjung Piai?...Tu la aku dah kata, tak pernah orang beria-ia nak bercuti kat tempat macam tu tau. Jauh terceruk kat hujung benua tu” duga Aznah pula.
            “Bukan setakat hantu air.......segala jenis hantu dah menyampuk kat aku ni,” ujar Syuhada selamba. Tiba-tiba terkenang pada peristiwa yang secara kebetulan berlaku disana.
            “Ada apa kat sana?....Kau jumpa Shahrul Riezman ke?” Syuhada tersentak dengan pertanyaan Ruzian. Yan pun ada deria ke enam ke???
            “Hmmmm....lelaki itu!!” gumamnya perlahan.
            “Kenapa dengan lelaki itu??...Betul ke dia ada kat sana??” tanya Aznah teruja.
            “Hisyy...mana ade. Kau orang ni kan, tak habis-habis dengan lelaki itu. Macamlah dia tu lelaki Melayu terakhir. Sudah-sudahlah gosip pasal dia . Tak ade faedahnya pun”              

            Mereka beredar ke bilik masing-masing apabila azan Maghrib kedengaran. Syuhada mengambil giliran terakhir untuk mandi. Sebenarnya cuti bagi dirinya tidak bermakna apa-apa. Hanya sehari semalam sahaja dia bercuti di Tanjung Piai. Hari Isnin sehingga Sabtu dia sudah sibuk dengan kelas bimbingannya. Siang di sekolah untuk Projek Hikmah anjuran Yayasan Pelajaran Negeri bagi pelajar-pelajar yang akan menghadapi UPSR bulan September nanti. Sebelah malam pula sibuk dengan personal tution untuk pelajar-pelajarnya.
Syuhada menunaikan solat Maghrib dihujung waktunya. Sementara menunggu azan Isya’, dia membuka surah Yassin. Itulah caranya untuk dia menghilangkan resah di hati. Resah yang entah bila akan berakhir. Resah yang sering menidakkan keinginan perasaannya. Sedang khusuk membaca, telefon bimbitnya berbunyi namun dibiarkan sahaja. Kalau panggilan itu penting tentu dia telefon semula …. Fikirnya.
Sebaik sahaja dia menanggalkan telekungnya selepas solat Isya’ telefon bimbitnya berbunyi sekali lagi. Pantas dia mencapainya.

“Assalammualaikum” dia bersuara sebaik sahaja melekapkan telefonnya ke telinga.
“Waalaikummussalam…. Akhirnya dapat juga saya cakap dengan awak. Awak apa khabar Syu?” tidak sukar untuk Syuhada mengenali suara di hujung sana. Suara yang agak gemersik milik lelaki itu sudah hampir seminggu tidak didengari. Argh, lelaki ini!
“Macam mana awak dapat nombor saya” tanya Syuhada tidak puas hati. Bila lelaki itu sudah tahu nombornya, pasti hari-hari seterusnya dia tidak akan tenang.
“Baru tadi kawan awak bagi tau. Syu apa khabar?” tanya lelaki itu sekali lagi. Intonasi suara itu betul-betul membuat Syuhada tidak selesa. Terasa diri diberi perhatian. Tetapi dia tidak memerlukan langsung sikap ambil tahu itu. Tidak perlu ada sesiapa mengambil tahu tentang dirinya. Dia lebih senang berada dilandasannya sendiri.
“Saya baik. Tak perlu awak risau” tanpa sedar dia menjawab perlahan. Tidak marah-marah seperti selalu. Mungkin kerana ketenangan yang diperolehi berkat bacaan Yassin tadi.
“Saya risau. Betul-betul risau. Dahlah awak tinggalkan saya, panggilan saya pun awak tak jawab. Kenapa Syu? Marah awak tak habis lagi?”
“Saya tinggalkan awak???  Perghhhh.....betul-betul Sadis bunyinya kan. Tak ada sebab saya nak tinggalkan awak” Syuhada tersenyum di hujung kata-katanya sendiri.
“Habis tu .. hari tu …. Sampai hati awak tinggalkan saya macam tu aje”
“Saya memang booking chalet tu untuk satu malam aje. Pukul 3.00 saya check out” jelas Syuhada tanpa rasa bersalah. Betullah seperti yang dikata.
“Kenapa tak beritahu saya?” Shahrul Riezman masih lagi tidak puas hati
“Dah awak tak tanya...tak kan saya nak terhegeh-hegeh bagi tau..? Nanti tak pasal-pasal awak tuduh saya yang bukan-bukan” terdengar suara ketawa di hujung talian.
“Awak permainkan saya ya, Syu. Tak apa, ada ubi ada batas……”
“Ada lori ada bas” pantas Syuhada menyambung.
“Tengok tu……sampai hati awak, ye Syu….”
“Saya tak permainkan sesiapa. Saya ada rutin hidup saya sendiri. Setiap saat ada agendanya. Hari tu … awak tetapkan waktu lunch dan dinner ikut rutin awak. Saya tak boleh buat apa”
“Dah tu kenapa tak jawab panggilan saya? Tiap-tiap hari saya telefon awak. Bukan sekali….berkali-kali tau” lelaki itu masih lagi tak berpuas hati.
“Lepas balik dari sana saya, aktifkan telefon ni. Semua panggilan menggunakan talian rumah saya tak jawab. Lagipun cuti sekolah kan....saya tak fikir ada orang akan cari saya. Puas hati Encik Shahrul Riezman” Syuhada menyebut nama itu perlahan. Terasa ada debar dihatinya bila menyebut nama itu. Debar yang sekejap datang dan sekejap menghilang. Debar yang dia sendiri tidak tahu apa maknanya.
            “Kita keluar Syu” perlahan juga suara Shahrul Riezman. Rindunya menggunung. Seminggu dia nanar tidak mendapat khabar berita dari Syuhada. Keinginan untuk menatap seraut wajah itu, terlalu sukar untuk dibendung.
            “Saya tak ada masa. Sibuk!”
            “Kita keluar sekarang. Saya ambil awak. Rumah awak kat mana?”
            “Awak tahu jawapan saya kan. Okay … times up. Saya banyak kerja malam ni” Tit. Syuhada mematikan talian. Dah aku layan … lebih-lebih pulak. Ada ke patut nak ajak aku keluar malam-malam macam ni. Dasar lelaki … hatinya mengerutu.
Syuhada membuka almarinya. Mengeluarkan lima pasang baju kurung yang akan dipakainya untuk mengajar sepanjang minggu. Hanya malam ini dia ada banyak masa untuk menggosok pakaian. Esok dia sudah mula sibuk dengan kelasnya. Belum pun sempat dia mengambil seterika, telefonnya berbunyi menandakan ada pesanan baru diterima.

                        Redup wajahmu …… hatiku merindu
Your future husband

Syuhada tersenyum membaca SMS yang diterima. Tak habis-habis merapu …. Macamlah dia tu betul-betul bakal suami aku …. Desis hatinya. Redup ke wajah aku ni??? Lelaki itu memang pandai mengayat. Namun jauh di sudut hatinya memang tidak dapat dinafikan … dia mula merasakan kehadiran lelaki itu. Lelaki itu yang tiba-tiba hadir.  Dia berkira-kira untuk membalas SMS  itu.

                        Rindumu tersalah alamat …

Shahrul Riezman tersenyum membaca SMS yang dihantar oleh Syuhada. Dia tidak menyangka dengan respon Syuhada sebentar tadi. Tidak negatif seperti selalu. Tidak mengapalah walau nadanya dingin dan sinis.....asalkan dia masih sudi memberi tindakbalas. Bukankah hati seorang wanita itu umpama kerak nasi??...lama-lama nanti lembutlah ia.

                        Kita jumpa esok. I miss you so much.

Telefon Syuhada berbunyi sekali lagi. Syuhada yang sedang menggosok baju kedua membiarkan saja telefon bimbitnya. Pasti dia …. Desisnya.

“Kenapa tak baca Syu?” Mazni yang kebetulan baru masuk ke bilik Syuhada menegur.
“Karang jelah, Kak Maz. Syu tengah sibuk ni. Kalau berlengah-lengah gosok baju ni....nanti bila elektrik melambung. Pembaziran sumber tenaga....kan tak bagus tu” Syuhada membiarkan Mazni duduk di atas katilnya. Mazni merenung Syuhada yang masih leka dengan kerjanya. Belas dia melihat sahabatnya yang satu ini. Namun dia kagum dengan kemampuan Syuhada dalam merentasi rentetan hidupnya bersendirian.
“Siapa Syu …. Buah hati Syu ke?” Syuhada tergelak spontan mendengar pertanyaan Mazni.
“Buah hati Syu? Manalah Syu ada buah hati Kak Maz. Buah epal hijau adalah” Mazni turut sama ketawa. Faham benar dia tentang sikap Syuhada dengan isu yang satu ini.
“Syu ada. Cuma saja tak nak bagi dia peluang” Syuhada berhenti menggosok baju. Dia memandang Mazni sekilas. Cuba mencari maksud yang ingin disampaikan oleh teman serumahnya.
“Syu dah lama kehilangan dia, Kak Maz” cetusnya lirih. Mazni terkesima. Lain yang cuba disampaikan, lain pula tanggapan Syuhada.
“Kak Maz minta maaf Syu. Bukan dia yang Kak Maz maksudkan. Dia dah jadi sejarah hidup Syu. Buat apa nak dikenang lagi.  Syu pun dah redha dengan takdir yang menimpa Syu kan?” lama Syuhada terdiam. Mazni serba salah. Menyesal dia membangkitkan isu tersebut. Namun dia perlu menyedarkan Syuhada.....Syuhada perlu membebaskan hati dan perasaannya dari penjara kenangan silam.
“Entahlah Kak Maz. Bila teringatkan dia, Syu rasa sedih sangat. Syu yakin dia betul-betul sayangkan Syu. Tapi kenapa kami mesti melalui keadaan macam ni. Kalaulah Syu tak tinggalkan dia dulu.....” Syuhada cuba menahan air matanya dari merembes keluar. Sudah terlalu lama dia menyimpan rasa sedih namun tidak seorang pun yang tahu. Kalau ada yang tahu pun,.....tidak mungkin akan ada seorang yang dapat meyelami apa yang dirasai.
“Itu kerja Allah Syu. Hanya dia yang tahu apa hikmahnya di atas segala dugaan yang Syu lalui”
“Syu tahu. Cuma Syu rasa terkilan. Sekejap aje Syu dengan dia, lebih kurang dua bulan. Itulah saat yang paling gembira buat kami. Selebihnya Syu memendam rasa. Dia pulak …… Syu tak tahu apa-apa pun tentang dia. Syu tak faham kenapa semua orang nak sembunyikan perkara yang sebenar dari Syu. Syu langsung tak berhak tahu apa-apa.”
“Dahlah tu. Kak Maz faham apa yang Syu rasa. Tapi Syu kena bagi peluang pada diri Syu. Bagi peluang juga pada lelaki yang ingin membahagiakan Syu” Mazni berkata sambil menepuk bahu Syuhada. Syuhada menoleh sekilas ke arah Mazni.  `lelaki yang ingin membahagiakan Syu`......pelik je bunyinya.
“Aikkk …. Lain macam aje bunyinya tu. Ada orang upah ke?” Syuhada mula tersenyum. Itulah Syuhada yang Mazni kenali sejak dua tahun yang lalu. Moodnya boleh bertukar sekelip mata. Sukar untuk orang lain tahu apa yang tersirat di hatinya. Sukar untuk orang lain larut dalam kesedihannya.
“Sejak bila pulak meragui Kak Maz?” tanya Mazni sambil tersenyum-senyum.
“Sudah gerahu cendana pula. Sejak bila pulak Kak Maz pandai berkompromi dengan Manager bank tu. Syu tak suka tau Kak Maz buat macam tu”
“Tapi Syu sukakan dia kan ….. Kak Maz rasa kan, dia memang sesuai dengan Syu. Sama cantik …. Sama manis. Pendek kata serba serba macam pinang dibelah dua”
“Mulalah mengarut tu. Syu tak ada hati pun dekat dia” Syuhada mencebikkan bibirnya. Namun jauh di sudut hatinya, ada rasa senang menyelinap di sanubari bila teringatkan peristiwa di Tanjung Piai tempoh hari.
“Ye ke? Tapi tak pa … yang penting dia ada hati kat Syu. Syu bagilah dia peluang. Esok-esok Syu tentu jatuh hati kat dia. Kak Maz tengok dia okay apa” bersungguh-sungguh Mazni meyakinkan Syuhada. Sungguhpun dia tidak berapa mengenali Shahrul Riezman namun sekilas pandang dia yakin dengan kesungguhan lelaki itu.
“Dah, dah … tak payah nak lambung dia lebih-lebih kat Syu. Hati Syu dah jatuh dulu. Sekarang ni dah bersepah-sepah entah kat mana-mana ….” Mazni ketawa mendengar kata-kata Syuhada.
“Tak apa ….. hati Syu yang bersepah-sepah tu nanti tentu Shahrul Riezman yang jumpa. Biar dia punggut, kemudian kutip dan cantumkan semula. Lepas tu pulangkan balik pada Syu” Syuhada pun turut ketawa.
“Kak Maz ni lawaklah. Dahlah Syu nak cari bahan untuk tution esok. Jom kita turun” Syuhada mula berdiri sedangkan Mazni masih duduk di atas katilnya. Syuhada mengerutkan dahi tanda tidak faham.
Massage tu tak nak baca ke?”
“Nantilah” namun belum sempat mereka keluar dari bilik itu, sekali lagi telefon itu berbunyi. Mazni tersenyum penuh erti sedangkan Syuhada hanya selamba.
“Kak Maz turun dululah. Cakap tu elok-elok. Jangan marah-marah” Mazni berkata sambil menutup pintu bilik Syuhada. Syuhada mengambil telefon bimbitnya lalu melihat nombor yang tertera.
“Assalamualaikum” tegurnya sewaktu melekap telefon itu di telinganya.
“Waalaikummussalam. … Syu buat apa tu?” tanya suara di hujung talian.
“Laa .. buat apa lagi. Cakap dengan awaklah. Tak kanlah tengah tidur kut?”  terdengar suara ketawa di hujung sana.
“Dah baca massage saya?” Shahrul Riezman bertanya penuh harapan.
“Belum. Tak sempat baca awak dah call” Syuhada berdalih.
“Saya dah agak. Tak apa … awak baca sekarang, lima minit lagi saya telefon semula” Shahrul Riezman mematikan talian telefon. Walaupun agak terkilan namun dia terpaksa bersabar dengan Syuhada. Bukankah kesabaran itu manis buahnya.

                        Kita jumpa esok. I miss you so much.

Syudaha membaca sebaris ayat yang tertera di telefonnya. Entah mengapa hatinya di serbu debar lagi. Rindu ! Syuhada termenung. Menatap kata-kata itu lama. Sudah lama rasa debar seumpama itu tidak hadir dalam dirinya. Benarkah dirinya dirindui lagi oleh seorang lelaki?? YA ALLAH … mungkinkah? Dia meraup mukanya bila telefon bimbitnya kembali berbunyi. Dia memicit butang hijau lalu mendekatkan telefonnya ke telinga tanpa suara.
“Dapat massage saya. I really means it. Kita jumpa esok” Syuhada dapat merasakan nada suara Shahrul Riezman agak berlainan. Lebih mesra dan akrab. Dadanya kian dipalu debar. Aduh,...sukarnya untuk dimengerti. Sukarnya untuk memahami bahasa hati....lebih sulit bila bahasa hatinya telah dinodai oleh luka dulu.
“Saya sibuk …” dalihnya perlahan.
“Alasan …… tak kan 24 jam sibuk. Tak kan lunch time pun tak ada” walaupun bernada protes namun suara itu masih kedengaran lembut.
“Kerja saya bukannya office hour macam awak” Syuhada masih lagi menghindar. Dia seolah-olah takut dengan kata hatinya sendiri. Berkali-kali dia menidakkan perasaan yang hadir. Berkali-kali dia menafikan rentak hatinya yang kian terusik.....berkali-kali juga dia membiarkan hatinya berbisik tanpa sambutan......
“Kerja kilang sekalipun tak kan tak ada masa untuk lunch. Please Syu. Saya tak ada niat tak baik dengan awak. I just want to be your friend
Kerja kilang????????...Syuhada ketawa dalam hati.
“Ajaklah orang lain. Orang macam awak tentu ramai kawan kan”
“Kalau saya nak ajak orang lain, saya tak akan pelawa awak. Saya nak jumpa awak …. Saya nak lunch dengan awak. Saya nak berbual-bual dengan awak… bukan orang lain” suara Shahrul Riezman lemah namun tegas. Lama Syuhada terdiam. Mindanya ligat mencerna akan kewajaran menerima pelawaan lelaki itu.
“Ok. Tunggu saya depan May Bank tepat 1.30 tengah hari.” akhirnya Syuhada mengalah.
Thanks Syu. I will be there” Suara Shahrul Riezman gementar. Cuba menyembunyikan gembira hatinya.
“1.30 sharp tau…..lambat saya blah”
“perghhh…..demand, tak boleh handle tu. Jumpa esok. Take care Syu”

Syuhada meletakkan telefon bimbitnya selepas agak lama memegangnya. Suara Shahrul Riezman sudah lama menghilang….namun hangatnya suara itu ditelinganya masih terasa. Dia merebahkan tubuhnya di atas tilam di katilnya. Dia termangu seketika. Benarkah firasatnya terhadap Shahrul Riezman? Mungkinkah dia sendiri tersalah anggap dengan apa yang cuba dinyatakan oleh lelaki itu? Rindu bagaimanakah yang dirasai oleh Shahrul Riezman? Rindu kekasih? Atau rindu seorang sahabat? Akhirnya Syuhada mengeluh sendiri.

No comments:

Post a Comment