Friday, July 15, 2011

Bab 19


Hari minggu datang lagi. Hari kedua dalam cuti pertengahan penggal persekolahan. Hari yang ditunggu oleh semua golongan guru. Namun begitu ramai diantara guru-guru terutama yang mengajar kelas-kelas peperiksaan terpaksa mengorbankan  cuti mereka di minggu pertama. Mereka perlu mengadakan kelas tambahan untuk pelajar-pelajar mereka. Syuhada, Ruzian dan Mazni menghadapi situasi yang sama. Hanya Aznah yang terlepas dari tanggungjawab itu. Itu pun kerana dia merupakan ustazah di sekolahnya.
Sejak dari pukul sepuluh pagi tadi mereka berada di Summit, Batu Pahat. Mazni yang beria-ia mengajak Syuhada dan Ruzian ke komplek membeli belah itu. Bosan katanya bila seharian duduk terperap di rumah. Syuhada lebih suka menghabiskan masanya di Popular Book Store. Sedangkan Mazni dan Ruzian masih lagi berlegar-legar di tingkat dua. Dari tadi Syuhada leka membelek buku Motivasi ‘Nak Ke Tak Nak’ tulisan DR.HM TUAH ISKANDAR Al-Haj . Hendak dibeli terasa tidak berbaloi kerana buku itu sudah ada di perpustakaan sekolahnya. Dia sendiri sudah beberapa kali membacanya. Ada beberapa bab di dalam buku itu yang benar-benar menarik minatnya. Dan bab itulah yang sedang dibacanya sekarang sehingga dia langsung tidak  menghiraukan keadaan sekeliling.

“Maaf  Cik, boleh saya tumpang lalu?” Syuhada mengangkat mukanya bila terdengar suara seorang perempuan. Lama dia memandang wajah dihadapannya. Macam kenal. Tidak mungkin pelanduk serupa.
“Ini Cikgu Rosmah kan?” tanya Syuhada meminta kepastian. Perempuan dihadapannya memandang Syuhada agak lama.
“Ya. Saya Cikgu Rosmah. Cik ni macam saya kenal. Tapi sapa ye?”
“Cikgu tak kenal saya lagi? Saya Syuhada, pelajar cikgu sejak tingkatan empat lagi” jelas Syuhada sambil menyalami dan tunduk mencium tangan Puan Rosmah. Gembira hatinya dapat bertemu semula dengan salah seorang guru yang dikaguminya.
 “Syuhada?  Ye,  ye, saya ingat. Diantara lima orang pelajar terbaik masa STPM 1999 kan? Hampir tujuh tahun kita tak jumpa. Mari kita cari tempat yang lebih selesa. Boleh berbual panjang” ajak Puan Rosmah gembira. Selepas Syuhada mengambil keputusan STPMnya tujuh tahun lalu, dia cuba menjejaki anak muridnya ini namun tidak berjaya. Takdir Tuhan, mereka bertemu semula selepas tujuh tahun. Anak muridnya ini sudah banyak berubah. Baik dari segi penampilan mahupun raut wajah.
                                                                                             
Mereka sekadar ke Keanny Rogers di tingkat kedua. Selepas memesan minuman dan sedikit makanan ringan, Syuhada kembali mendapatkan Puan Rosmah. Teruja dia untuk berbual panjang dengan bekas gurunya itu. Mereka duduk di meja yang agak  jauh dari pelanggan lain. Lebih selesa untuk mereka berbual.
“Cikgu masih tinggal di rumah dulu?” tanya syuhada selepas mereka bertanya khabar masing-masing.
“Selepas suami saya pencen, kami pindah ke Pontian. Saya pun dah pencen tahun lepas. Tak payahlah panggil saya cikgu lagi. Dah tak jadi cikgu pun”
“Eh, mana boleh cikgu. Gelaran tu kekal sampai bila-bila. Kerana jasa guru-guru yang mendidiklah, telah mewarnakan perjalanan hidup saya hingga ke tahap ini” luah Syuhada bersemangat.
“Syuhada kerja apa sekarang? Saya tengok bukan main bergaya lagi. Berubah hampir sembilan puluh lima peratus. Cuma tahi lalat dan lesung pipit tu je tak berubah. Kalau tidak kerana tahi lalat itu, saya pun tak kenal” Puan Rosmah suka melihat penampilan Syuhada sekarang. Memang berbeza dari zaman persekolahan dulu. Diam-diam dia menyimpan impian. Impian seorang ibu!......Wanita ini memang selalu menyejukkan hatinya sejak dulu…sejak dia masih bergelar pelajar sekolah.
“Berubah ke cikgu? Dulu saya tak cantik kan? …. Jerawat pun penuh satu muka. Maklumlah dulu tu zaman gerhana, gerhanalah penampilan saya. Sekarang ni bulan cerah, cerahlah saya. Kan cikgu selalu kata …. Persekitaran mempengaruhi personaliti seseorang individu. Sekarang saya sudah berada di persekitaran yang lebih selesa. Dikelilingi oleh orang-orang yang ada personaliti. Alahamdulillah” luah Syuhada senang hati.
Puan Rosmah ketawa senang dengan kata-kata Syuhada. Memang dia selalu berkata kepada murid-muridnya dahulu ‘kalau hendak menjadi individu yang pandai, carilah kawan-kawan yang pandai, kalau hendak berjaya, duduklah di kalangan mereka yang berjaya’.... Syuhada masih ingat semua itu.
“Syuhada kerja apa?” Puan Rosmah mengulang soalannya tadi.
“Oh ya …. Tadi tu tak menjawab soalan kan, cikgu? Saya mengajar di Sk  Bandar”
“Cikgu jugalah ye. Tapi saya rasa …. Syuhada boleh capai lebih dari itu kalau.....” bicara Puan Rosmah terhenti bila telefon bimbitnya berbunyi. Puan Rosmah menjawab panggilan itu sebentar. Syuhada hanya memerhati. Dalam diam dia kagum dengan Puan Rosmah. Cikgunya itu masih kelihatan sihat dan muda walaupun sudah pencen. Dia amat menghargai Puan Rosmah …… seorang guru yang sering membakar semangatnya. Guru yang sentiasa memberi kata perangsang buatnya untuk meneruskan sekolah biarpun dihimpit bermacam kesukaran.
“Anak saya Syuhada. Dia ada di tingkat atas. Kejap lagi sampailah dia ke sini. Bolehlah saya kenalkan dengan awak” kata Puan Rosmah setelah selesai bercakap di telefon.
“Anak Cikgu yang pinjamkan buku-bukunya pada saya ke, cikgu?” tanya Syuhada teruja. Di ruang matanya terbayang seorang pemuda yang sering memerhatikannya sewaktu dia berusia lima belas tahun dulu. Puan Rosmah mengangguk.
“Kenapa Syuhada tidak masuk universiti terus lepas STPM dulu?” tanya Puan Rosmah. Jauh disudut hatinya merasa sedikit terkilan kerana Syuhada hanya meneruskan pelajarannya di Maktab perguruan sedangkan dengan keputusan yang diperolehi, dia layak untuk mendapat tempat yang lebih baik.
“Ini pun dah seribu syukur, cikgu. Saya masuk maktab pun setahun lewat dari kawan-kawan yang lain. Saya kerja dulu” jelas Syuhada. Memang jauh disudut hatinya, dia pun terkilan. Namun apakan daya. Tetapi setiap percaturan yang telah ditetapkan olehNYA pasti ada hikmah.
“Syuhada dah kahwin?” Syuhada tersentak dengan pertanyaan itu. Kahwin lagi?....Tidak habis-habis dengan isu perkahwinan. Atau dalam usia sepertinya, memang perkahwinan adalah topik yang paling relevan diperkatakan. Mentaliti masyakarat tentang isu yang satu ini memang belum pernah berubah. Hatinya tersentak sekali lagi bila terpandangkan lelaki yang berdiri di belakang Puan Rosmah. Pandangan mata mereka bersatu. Dia pun ada di sini?....Menyibuk betul! Tidak cukup dibandar Pontian, sampai ke sini si mamat ni mengekori aku?......... hati Syuhada merunggut jengkel. Tapi betul ke dia mengekori aku??? Atau sekali lagi Kak Maz menjadi informer dia??
“Dia akan kahwin dengan saya, mama. Tak lama lagi” lelaki itu menjawab bagi pihak Syuhada sambil tersenyum-senyum mengusik.  Ada riak terkejut di wajah Puan Rosmah. Apatah lagi Syuhada. Wajahnya mula merona merah. Malu pada Puan Rosmah. Berdebar dengan kata-kata itu. Biarpun kata-kata itu hanya dianggap gurauan melampau, namun tetap ada debaran yang singgah dihatinya. Teringat dia perbualannya dengan Mazni minggu lepas. Lelaki inilah yang dicalonkan oleh Mazni untuk menjadi pengantin lelakinya dalam usaha untuk melepaskan diri dari Zulhilmi. Lelaki itu berwajah selamba namun serius sambil menarik kerusi duduk di sebelah Syuhada. Syuhada mula merasa resah. Gelisah bila dirinya terus diperhati oleh Puan Rosmah. Shahrul Riezman memanggil Puan Rosmah, mama?.....maksudnya?
“Mama tak faham, cuba jelaskan Man. Syuhada ni ke yang Man sebut-sebut selalu” tanya Puan Rosmah mahukan kepastian.
Yes mama. Inilah calon menantu yang selalu Man janjikan dengan mama” jawab Shahrul Riezman sambil menjeling Syuhada dengan ekor matanya. Terasa seperti mahu luruh jantung Syuhada. Shahrul Riezman anak Puan Rosmah? Lelaki yang sering memerhatikannya dengan sorotan mata yang tajam bertahun dulu adalah Shahrul Riezman? Satu lagi kebetulan yang betul-betul mengelirukannya. Calon menantu?????.......kenapalah terlalu kerap kata-kata mengarut dari lelaki ini hinggap dicuping telinganya?
“Syuhada ke yang cakap dengan saya di telefon tempoh hari?” tanya Puan Rosmah masih lagi belum mahu  percaya.
“Kalau yang bercakap dengan mama Riezman masa kami lunch dekat Kayu Ara Resort tempoh hari,  memanglah saya cikgu. Tapi saya tak tahu Riezman ni anak cikgu” jawab Syuhada perlahan. Dadanya ditampar dengan seribu satu macam perasaan.......yang banyaknya perasaan malu. Malu pada lelaki ini. Lelaki ini pernah melihat dia dalam keadaan yang tidak sempurna. Daif!.   Malu juga pada Puan Rosmah. Secara tidak langsung dia telah berkawan dengan anak bujang bekas gurunya itu. Berkawan??? Benarkah mereka berkawan.
“Cikgu? Syu panggil mama, cikgu?” tanya Shahrul Riezman geli hati sambil memandang wajah Syuhada.
“Yelah. Puan Rosmah kan cikgu saya” Syuhada cuba berlagak selamba walaupun sebenarnya dia malu dengan bekas cikgunya. Malu yang teramat sangat. Entah apalah agaknya anggapan Puan Rosmah nanti.
“Ehh..kejap-kejap....macam mana mama boleh kenal dengan Syu?” Shahrul Riezman pula yang keliru.
“Cuba Man tengok betul-betul Syu ni. Man tak ingat dia ke?” tanya Puan Rosmah pula. Shahrul Riezman memandang wajah Syuhada lama. Menilik setiap demensi wajah wanita itu. Sinar redup mata itu dan tautan kening yang menarik itu bukankah milik seseorang yang dia kenali.
“Syu ni ke murid yang mama........” Shahrul Riezman terdiam lama. Terasa ada sesuatu yang indah dihatinya. Keindahan yang hanya dia seorang tahu apa maknanya. Terasa ada sebuah taman yang dihiasi mekar wangian bunga sedang terbina di relung-relung hatinya. Terukir sebuah senyuman dibibirnya.
“Yang apa?” Puan Rosmah pelik bila tiba-tiba Shahrul Riezman terdiam lama. Shahrul Riezman tersenyum lagi. Wajah Syuhada dipandang sepenuh hati. Awaklah wanita itu, Syu..........
“Hiesyyy...awak ni kenapa? Pelik betul senyuman awak tu. Ni adalah benda nak mengenakan saya” Syuhada serba tidak kena dengan pandangan aneh Shahrul Riezman. Hatinya mula diserbu dengan rasa yang suhunya sekejap sejuk dan sekejap hangat. Rasa macam hendak demam pulak.
“Jadi....... mama dah jumpalah murid kesayangan mama ye”  dia tidak menyangka inilah gadis yang sentiasa dicari sejak kembali dari luar negeri dulu. Patutlah sorotan mata itu macam pernah dilihat. Patutlah dia mempunyai perasaan yang sama sewaktu menatap gambar seorang gadis yang terdapat dalam majalah sekolah ibunya....... Syuhada dan gadis itu adalah orang yang sama.

“Syu dengan Man ni dah lama berkawan ke?” tanya Puan Rosmah sambil memandang wajah kedua-duanya.
“Sebenarnya bukan berkawan pun cikgu. Cuma selalu jugak kami terserempak kat bandar. Sekolah tempat saya mengajar kan kat tengah-tengah bandar” ujar Syuhada menjelaskan keadaan. Memang betul pun dia tidak berkawan  dengan Shahrul Riezman. Dia sendiri tidak tahu apa nama yang sesuai untuk hubungan antara mereka.
“Ehh, tak payahlah Syu panggil mama saya cikgu. Pelik benar bunyinya” pinta Shahrul Riezman tiba-tiba.
“Kenapa pulak pelik, Puan Rosmah ni kan bekas guru saya. Cikgu tak kisah kan?” bantah Syuhada tidak puas hati. Aku punya sukalah nak panggil apa! Puan Rosmah menggelengkan kepalanya sambil tersenyum bahagia.
“Itu dulu. Sekarang ni, mama kan bakal ibu mertua Syu” ujar Shahrul Riezman selamba membuatkan Syuhada terkedu malu. Wajahnya mula berona merah. Shahrul Riezman sudah mula membuat perangai tidak betulnya itu.
“Awak jangan lebih-lebih boleh tak?” Syuhada bersuara perlahan namun sempat sampai dipendengaran Puan Rosmah. Shahrul Riezman kalau bercakap memang tidak bertapis. Apa yang dirasa, itulah yang diluah.
“Dahlah tu, Man. Mama sebenarnya masih terkejut dengan semua ini. Syuhada, betul ke awak dengan Riezman …”
“Saya tak tahu dia anak cikgu, kalau saya tahu ……”
“Kalau Syu tahu, dah lama Syu terima tawaran saya kan?” Shahrul Riezman cepat-cepat memotong kata-kata Syuhada. Tanpa sedar Syuhada mencubit tangan Shahrul Riezman geram. Tetapi sepantas kilat juga Shahrul Riezman menyambar jari-jarinya. Pandangan mereka bersatu sekali lagi. Namun akhirnya Syuhada tersipu malu bila menyedari pandangan mata Puan Rosmah masih mlekat memandangnya.
“Maaf cikgu. Saya sebenarnya tak cukup sabar dengan Riezman ni. Terlebih mengada-ngada” Puan Rosmah ketawa senang. Melihat keceriaan di wajah Shahrul Riezman, dia yakin dengan kebenaran kata-kata Shahrul Riezman. Impian yang mula terlakar dimindanya tadi, hakikatnya telah dilakar terlebih dahulu oleh anak terunanya. Semoga bertemu jodoh mereka berdua....doanya didalam hati.
“Tawaran apa pulak ni, Man?” Puan Rosmah terasa ingin tahu. Tidak pernah Shahrul Riezman seramah hari ini melayan wanita-wanita yang pernah dikenalinya.
“Eh, tak ada apalah cikgu. Dia ni memang suka merapu” pintas Syuhada pantas. Khuatir juga dia andai Shahrul Riezman merapu yang bukan-bukan. Lelaki ini bukan boleh diharap sangat. Bercakap ikut sedap mulut sahaja. Dia memang macam ni ke?? Tapi dulu bukan ke dia Cuma tahu diam. Hampir-hampir bisu!

Telefon bimbit Puan Rosmah berbunyi lagi. Butir perbualan Puan Rosmah dengan pemanggil sedikit sebanyak dapat ditangkap oleh Syuhada. Rupa-rupanya mereka tidak datang berdua.
“Nampaknya saya terpaksa beredar dulu, Syuhada. Memandangkan Syuhada dah jadi kawan Riezman, jangan lupa datang ke rumah saya. Saya tunggu tau” Syuhada sekadar mengangguk sambil berdiri lalu menyalami dan mencium tangan Puan Rosmah. Shahrul Riezman yang memandang, terkesima. Sejuk hati lelakinya, walaupun dia tahu perbuatan itu lumrah bagi seorang murid sebagai tanda menghormati gurunya. Shahrul Riezman turut bangun sambil menuruti langkah ibunya sehingga ke pintu lif tanpa meninggalkan kata-kata buat Syuhada.
“Okay Man, mama balik dengan abang dan kak long kau. Jangan lepaskan gadis sebaik dia dan jangan balik jauh-jauh malam” kata Puan Rosmah sambil menepuk bahu anak lelakinya. Shahrul Riezman tersenyum sambil menghantar ibunya pergi dengan pandangan mata. Yesss....mama dah bagi lampu hijau.

Setelah mereka pergi, Syuhada masih lagi duduk di situ. Termanggu sendiri. Akal dan fikirannya seolah-olah terhenti kaku. Termenung jauh memikirkan peristiwa sebentar tadi. Langsung tidak terjangkau oleh akal fikirnya yang dangkal akan kebetulan seumpama itu. Shahrul Riezman? … kenapa hanya lelaki itu yang hadir dalam takdir hidupnya selepas ikatan pertunangan antara dia dengan Zulhilmi terputus? Kenapa Shahrul Riezman, anak Puan Rosmah harus ada dekat dalam hatinya? Haruskah dipertimbangkan kehadiran lelaki itu dalam hidupnya seperti yang selalu disebut-sebut oleh  Mazni?  Perlukah diterima tawaran lelaki itu? Be my wife, Syu ...... seakan-akan bergema frasa itu dibenaknya.

“Tunggu saya ye?” suara lembut itu begitu hampir di telinganya. Dia terkejut bukan kepalang. Lelaki yang masih tersenyum di hadapannya dipandang hairan. Aroma yang melekat pada tubuh lelaki itu, tiba-tiba menggetarkan naluri wanitanya. Syuhada menarik nafas dalam-dalam. Kemudian dilepaskan perlahan-lahan. Mengapa lain benar rasa hatinya hari ini.
“Tak balik lagi ke? Cikgu balik dengan siapa?” tanya Syuhada hairan. Shahrul Riezman tersenyum. Baru Syuhada perasaan lelaki itu mempunyai senyuman yang manis. Baru juga Syuhada perasan, senyuman itu sama dengan senyuman budak lelaki yang  selalu memandangnya bertahun dulu. Tetapi kenapa baru hari  ini perasaan? Bukan Shahrul Riezman tidak pernah tersenyum pun sebelum ini.
“Mama balik dengan along sekeluarga. Saya balik dengan awak” wajah wanita di hadapannya dipandang puas-puas. Terlerai segala rindu. Sudah agak lama mereka tidak berjumpa. Terserempak pun tidak pernah lagi. Hanya berhubung melalui telefon. Itupun jarang mendapat balasan. Bukannya senang hendak mendengar suara Syuhada, apatah lagi mengajaknya  keluar. Ada sahaja alasan yang tidak munasabah.
“Saya tak sangka awak anak Cikgu Rosmah” lembut suara Syuhada menampar pendengaran Shahrul Riezman. Damainya hati.
“Apa bezanya saya anak Cikgu Rosmah atau bukan?” Shahrul Riezman masih lagi merenung wajah  dihadapannya.
“Tak ada bezanya. Cuma saya tak sangka”
“Patutlah sejak kali pertama saya jumpa awak, saya rasa awak macam ada hutang sesuatu dengan saya” bulat mata Syuhada mendengar kata-kata Shahrul Riezman. Hutang???????? Hutang apa?
“Hutang???? Mana pernah saya berhutang dengan awak” sangkal Syuhada pantas.
“Cuba awak ingat baik-baik......ada tak barang saya yang awak simpan?”
“Ooooo.....awak nak semula ke harta-harta awak tu?” sindir Syuhada. Eleh...setakat buku-buku yang sudah tidak ada nilainya pun sibuk diungkit-ungkit.
“Mestilah. Harta saya tu....sangat-sangat bernilai tau” jawab Shahrul Riezman bersungguh-sungguh.
“Saya masih tak percaya yang awak ni adalah budak lelaki yang selalu melepak kat warung Pak Sahak dulu” luah Syuhada bila melihat perwatakan Shahrul Riezman yang sudah jauh berbeza. Memang masa mampu mengubah segala-galanya. Budak lelaki yang dulu  sangat pendiam orangnya, sedangkan Shahrul Riezman terlebih peramah pula. Peramah yang tidak kena pada tempatnya.
“Tapi awak sukakan saya datang melepak kat warung tu. Awak tertunggu-tunggu kedatangan saya, kan” usik Shahrul Riezman sambil tersengih-sengih nakal.
“Eleh....awak je yang perasan. Saya tak heran pun awak datang ke tidak” balas Syuhada menyampah.
“Tak sangka kan kita dapat berjumpa lagi” sambung Syuhada lagi.
“Kenapa? Awak tak suka?”
 “Saya akan terkenang memori zaman remaja saya bila melihat awak, melihat Puan Rosmah. Satu zaman yang ingin saya lupakan terus dari diari kehidupan saya” Syuhada berkata sambil memusing-musingkan straw di gelasnya. Entah mengapa ada rasa hiba yang tiba-tiba menjengah kamar hatinya. Sejarah warung Pak Sahak  tersimpan utuh direlung hatinya. Kalau boleh, dia tidak mahu ingat-ingat lagi. Tiada indahnya kenangan itu untuk disimpan lama-lama dalam kotak ingatannya.
“Syu pandang  saya” seru Shahrul Riezman perlahan. Dia faham apa yang cuba Syuhada sampaikan. Syuhada mengangkat mukanya lambat-lambat. Lama pandangan mata mereka bertaut. Seolah-olah ada bicara dari tautan mata itu...yang hanya mereka berdua sahaja mengerti. Hati Syuhada menyimpan debar.
“Setiap memori ada keindahannya tersendiri, Syu. Kita mesti hargai setiap apa yang pernah kita lalui dan kita juga mesti bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang.  Jangan rasa rendah diri. Setiap manusia ada bahagiannya di muka bumi ini. Dan setiap individu dugaannya berbeza dengan individu lain” luah Shahrul Riezman ikhlas. Syuhada tersenyum mendengar kata-kata Shahrul Riezman. Tenang sedikit  hatinya.
“Pandai awak bercakap ….. maklumlah anak cikgu” Syuhada mengusik. Shahrul Riezman ketawa lepas. Ada rasa damai dihatinya bila mendengar Shahrul Riezman ketawa.
“Tak betul tu. Saya pandai bercakap sejak berkenan dengan seorang cikgu” Syuhada ketawa kecil bila Shahrul Riezman sudah mula menunjukkan belangnya semula. Terserlah lesung pipit di kedua belah pipinya. Shahrul Riezman menyulam Resah. Ketawa Syuhada kedengaran begitu menggoda ditelinganya.
“Cikgu tu berkenan kat awak tak? Atau awak saja yang bergendang seorang. Ditimpa perasaan, awak kan memang suka perasan” Syuhada mengusik lagi. Kali ini Shahrul Riezman memandangnya serius. Keinginannya bukan mainan pada wanita ini. Kenapa tidak mahu mengerti?
“Dia pun berkenan tapi tak nak mengaku. Dia menipu hatinya sendiri..... buat-buat tak kisah pada saya sedangkan saya tahu dia bahagia bila dekat dengan saya” luah Shahrul Riezman perlahan. Syuhada tunduk bila mendengar kata-kata Shahrul Riezman. Aku menipu hatiku sendiri …… benarkah?......Aku bahagia bila dekat dengannya?
“Saya dah lama dekat sini. Tentu Kak Maz dan Aznah cari. Saya pergi dulu ye, Riezman” Syuhada berdiri sebaik sahaja habis berkata. Namun Shahrul Riezman sempat menarik pergelangan tangannya. Syuhada terkesima. Tanpa dipinta, sentuhan itu mengundang getaran yang maha hebat di hatinya. Bagaikan ada renjatan elektrik yang mengalir deras dalam salur-salur darahnya.
“Tak payah cari mereka. Saya dah jumpa tadi. Mereka tahu saya dengan awak” Syuhada menarik tangannya dari pegangan Shahrul Riezman lalu duduk semula.
“Ini tangan saya tau. Saya tak suka awak sentuh atau pegang tangan saya sesuka hati awak” ujar Syuhada geram sambil mengembangkan kelima-lima jarinya dihadapan muka Shahrul Riezman.
“Sentuh sikit pun nak marah....”
“Habis tu awak nak suruh saya suka, gembira. Peganglah Riezman....pegang lama-lama...macam tu” potong Syuhada keras.
Hahahaha......ketawa besar Shahrul Riezman mendengar kata-kata Syuhada yang agak lucu ditelinganya. Syuhada memang sudah berubah. Tambah menarik dan lebih menggoda. Menggoda????
“Mana awak jumpa mereka? Saya nak balik dengan mereka”
“Di tingkat atas tadi, sebelum saya telefon mama. Saya memang cadang nak cari awak lepas jumpa mama. Tapi tak sangka awak dengan mama. Tak perlu bimbang Syu, saya dah cakap dengan mereka, awak balik dengan saya” Shahrul Riezman mengukir senyum melihat raut wajah dihadapannya berubah. Tentu tidak puas hati.
            “Kenapa suka-suka hati buat keputusan untuk saya. Awak pasti ke saya nak balik dengan awak?” soal Syuhada geram.
            “Apa salahnya balik dengan saya?”
            “Salahnya saya tak nak!. Saya datang dengan kawan-kawan saya, balik pun saya nak dengan mereka. Ada faham?? Aatau orang bank memang tak faham bahasa mudah macam tu”
            “Memang tak faham! Tak sangka awak ni degil orangnya, ye. Dulu-dulu tu bukan main lemah lembut lagi” Shahrul Riezman tidak mahu mengalah. Sudah terlanjur berjumpa, apalah salahnya berlama-lama. Lagipun hari minggu. Bukan ada sesiapa hendak marah pun.
            “Awak pun dulu bukan main pendiam lagi. Macam ada emas kat dalam mulut. Main pandang-pandang je…..tapi sekarang macam murai tercabut ekor la pulak” balas Syuhada pula.
            Hahaha….Shahrul Riezman ketawa lagi. Sudahnya Syuhada pun turut ketawa. Cukup indah bila mengenang mereka pernah memiliki memori bersama walaupun waktu itu tiada kata-kata mesra yang terungkap.
            “Jadi……awak balik dengan saya?” tanya Shahrul Riezman dihujung tawanya.
            “Saya ada pilihan lain ke?” soal Syuhada geram.
            “Tak ada. Pilihan awak cuma satu……balik dengan saya!” jelas Shahrul Riezman tersengih-sengih.
            “Kalau cuma ada satu…itu bukan pilihan namanya. Itu arahan dari lelaki kuku besi” balas Syuhada sakit hati.
            “Jangan lupa, awak ada hutang  yang belum selesai dengan lelaki kuku besi ni tau” Syuhada sekadar mencebikkan bibirnya mendengar kata-kata Shahrul Riezman.
            “Seksi bibir awak buat macam tu. Buatlah selalu, saya suka” tidak habis-habis Shahrul Riezman mengusik.
            Syuhada membulatkan matanya. Lelaki ini memang tidak pernah puas mencari pasal dengannya.
            “Awak memang tak layak jadi anak Puan Rosmah tau. Cakap ikut sedap mulut je ye. Ataupun ada fius yang dah tak berfungsi dalam kepala awak tu” balas Syuhada geram.
            “Hmmmm.. kalaulah saya tau awak ni budak perempuan yang dulu….” ujar Shahrul Riezman tiba-tiba. Syuhada mengerutkan dahi tanda tidak mengerti.
            “Apa awak nak buat?”
            “Rahsia” jawab Shahrul Riezman sepatah sambil tersenyum-senyum.
            “Okay, tak kisah. Simpanlah rahsia awak tu sampai bila-bila. Agak-agak kita nak bermalam kat sini ye?” sindir Syuhada. Sudah berkali-kali dia memandang jam ditangannya.
“Saya okay je kalau awak tak  kisah” Shahrul Riezman menjawab selamba. Suka benar dia melihat wajah masam-masam manis dihadapannya.
Arghhh,…..geramnya!. Betul-betul dia ini spesies yang selamba badak. Disindir pun tak reti-reti.
“Kalau awak nak tidur sini, tidurlah sorang-sorang ye. Saya nak balik sekarang” Syuhada bingkas berdiri, mencapai beg tangannya lalu melangkah pergi.



No comments:

Post a Comment