Monday, April 25, 2011

~~Bab10~~


Fikiran Shahrul Riezman melayan jauh sementara menunggu mata pancingnya mengena dimakan ikan. Sengaja dia mengambil cuti seminggu. Lagipun sudah lama dia tidak mengambil cuti. Penat memikirkan masalah kerja. Apatah lagi akhir-akhir ini perasaan lelakinya seringkali terganggu. Bagaikan ada sesuatu yang hilang dari dirinya. Mengasak nalurinya. Mengetuk-ngetuk pintu hatinya agar mengisi ruang-ruang yang kosong.
Di pandangnya jauh ke hadapan. Ternampak bangunan-banguanan tinggi negara kecil di seberang tambak sana. Negara batu. Alangkah meriahnya suasana di sana. Lampu-lampu bergemerlapan. Tetapi mengapa hatinya diusik sepi? Sepi sekeping hati yang tidak boleh diubat dengan gelak ketawa teman-teman. Mengapa hatinya terus diasak resah? Resah memikirkan seorang dia.  Angau ! …. Kata hati. Dilamun cintakah aku? Shahrul Riezman mengeluh. Bercinta di angin lalu. Entahkan bersambut entahkan tidak!.
Deru ombak di paya bakau terasa mendamaikan. Damai dalam sepi. Sesekali chalet yang dibina di atas air itu terbuai mengikut alunan ombak. Terasa seperti duduk di dalam buaian. Bagai diwaktu kecil-kecil dulu…..lena didalam buaian. Suasana sunyi, tenang dan nyaman. Alangkah bahagianya kalau Syuhada ada bersama. Sama-sama menghayati indahnya ciptaan ALLAH. Shahrul Riezman menoleh ke kiri dan kanannya. Syu….entah mengapa hatinya berbisik. Ramai juga yang berkunjung. Terutamanya kaki pancing sepertinya. Kebanyakan chalet diterangi lampu menandakan telah dihuni oleh pelanggan.
Tiba-tiba bebola mata Shahrul Riezman terhenti pada sekujur tubuh yang sedang duduk bersilang kaki di atas sebuah kerusi kayu bercat putih. Macam kenal. Tapi mungkinkah? Buat apa dia di sini? Tanpa sedar kaki Shahrul Riezman mula mengorak langkah. Betul ke dia?  Diakah itu? Lama Shahrul Riezman berdiri di belakang gadis itu. Merenung dalam diam.
“Assalamualaikum” sapa Shahrul Riezman perlahan.
Gadis di hadapannya kelihatan terperanjat. Dia menoleh ke belakang. Sejurus terpandang wajah lelaki di hadapannya, dia pantas berdiri.
“Berdosa tau tak jawab salam” Shahrul Riezman bersuara lagi. Terasa hendak ketawa melihat wajah terkejut di hadapannya. Macam ternampak hantu!. Teruk sangat ke aku ni?....
“Waalaikummussalam” dia menjawab sepatah.
“Syu buat apa dekat sini?” Shahrul Riezman melangkah ke depan lagi. Baru jelas wajah ayu itu di matanya. Terubat rindunya. Lerai segala resah. Tidak menyangka kedatangannya ke tanjung yang menjadi penghujung benua Asia ini membawa seribu rahmat. Satu kebetulan yang memang amat dinantikan.
“Patutnya saya yang tanya soalan itu” Syuhada berkata hambar. Ketenangan yang baru dikecapi terasa bagaikan diragut.
‘Sejauh ini kau mengekori aku, lelaki!’ keluh hatinya meluat. desis hatinya meluat.
“Awak seorang saja ke?” Shahrul Riezman menoleh ke kiri dan kanan. Mencari kalau-kalau ada orang yang dikenali bersama Syuhada. Namun tiada sesiapa yang dikenali di situ. Hanya Syuhada seorang. Buat apa dia sorang-sorang  Hairan.....apa yang dia buat seorang diri di sini.kat sini. Hatinya tertanya-tanya.
“Boleh tolong pergi dari sini , tak? Saya tak suka ketenangan saya diganggu. Sila beredar Encik Shahrul Riezman!” berterus terang lebih baik. luah Syuhada geram.
Syuhada duduk semula di kerusinya. Hatinya geram. Terasa diri dipermain-mainkan. Shahrul Riezman pula menggaru-garu kepalanya. Sudah tahukah dia?
“Awak dah tahu ke?” Shahrul Riezman menyandarkan tubuhnya dipagar kayu di hadapan Syuhada....menatap Syuhada dengan segenap rasa. Di sini, setiap chalet disediakan pelantar untuk memancing. Satu keistimewaan Tanjung Piai Resort. Bayu yang berhembus amat mendamaikan.
“Apa maksud awak saya dah tahu?” Syuhada bertanya sinis.
“Maksud saya Shahrul Riezman” Suara Shahrul Riezman teragak-agak.
“Tak.Saya tak tahu. Iyelah saya kan hidup umpama katak di bawah tempurung. Hidup-hidup sorang-sorang. Dungu...kolot ...senang-senang boleh kena tipu” keras suara Syuhada menyebabkan dua tiga orang yang melintasi mereka menoleh. Shahrul Riezman terkedu. Garang juga!.

Syuhada teringat perbualan dengan teman-teman serumahnya semalam. Sewaktu teman-temannya pandai-pandai menggabungjalinkan nama Shahrul dan Riezman.
“Shahrul Riezman!. Eh … aku pernah terbacalah nama itu. Tunggu sekejap, aku cari kad dia” Aznah bergerak menuju ke arah rak bukunya. Syuhada memandang hairan. Shahrul dengan Riezman ….. orang yang sama ke?
“Kau tengok ni Syu. Ini kan kad Shahrul Riezman” Syuhada mencapai kad yang Aznah hulurkan.

                        Encik Shahrul Riezman b. Tahir
                        Branch Manager
Hong Leong Bank
Cawangan Pontian

YA ALLAH … Dia main-mainkan aku rupanya. Eee, geramnya.
“Betul ke Syu?” tanya Ruzian. Tanpa menjawab sepatah pun perkataan, Syuhada menyerahkan kad itu kepada Ruzian. Hatinya sakit. Tiba-tiba dia memandang Mazni yang tersenyum. Syuhada teringat pula peristiwa di Hong Leong Bank bersama Mazni tidak lama dulu.
“Kak Maz dah tahu kan?” Mazni sekadar mengangguk.
“Kenapa tak beritahu pada Syu?”
“Apa salahnya Syu. Dia cuma nak berkawan dengan Syu” Mazni berkata perlahan.
“Mana kau dapat kad ni Az?” tanya Ruzian.
“Dari Syulah. Dalam plastik buku yang dia bagi pada aku. Nasib baik aku tak buang”
Plastik buku? Puas Syuhada cuba mengingati plastik buku yang mana. Bukan sedikit buku yang dia beli. Bila ketikanya Shahrul Riezman memberi kad itu padanya, pun dia tidak ingat.

Kebisuan Syuhada memberi peluang kepada Shahrul Riezman meneliti wajah di hadapannya. Alis mata yang cantik terbentuk, tulang pipinya yang sedikit menonjol … sesuai dengan bentuk wajah yang bujur sirih dan bibirnya yang tidak dicalit sedikit pun lipstick, tetap mempesona. Rambutnya … tak dapat Shahrul Riezman bayangkan. Panjang menguraikah, ikal mayangkah? Alangkah sempurnanya ciptaan ALLAH.
“Woi .. tak ada kerja lain ke? Yang awak masih terpacak dekat sini buat apa? Dari chalet tu sampai sini,  kawasan saya tau. Saya dah sewa” Syuhada bersuara keras. Amarahnya masih bersisa di hati. Shahrul Riezman sekadar tersenyum. Orang tua-tua kata …. Yang keras lawannya lembut. Api lawannya air. Biarlah Syuhada jadi api. Dan dia akan menjadi air yang akan menjirus kemarahan Syuhada.
‘Eh … senyum pulak mamat ni, dah sewel agaknya’.
“Awak tak patut marah saya Syu. First time kita jumpa dekat KFC, saya dah bagi kad saya. Tak sangka awak tak perasaan yang selalu terserempak dengan awak dan yang selalu telefon awak tu orang yang sama” Shahrul Riezman bersuara lembut. Selembut angin yang berhembus malam itu. Nyaman menampar-nampar kulit pipi.
“Awak ni Riezman ke …. Shahrul ke … sapa ke … apa saya kisah. Tak ada kena mengena dengan hidup mati saya. Well, can you leave me alone, Encik Shahrul Riezman” Syuhada memberanikan diri bertentang mata dengan lelaki di hadapannya yang sedari tadi tidak membuang pandang. Lama pandangan mata mereka bertaut. Ada rasa aneh yang menyelinap dalam hati Shahrul Riezman. Dia dapat merasakan antara dia dan Syuhada bagai ada satu ikatan. Tapi dia tidak tahu apakah bentuk ikatan itu? Sorotan mata itu dirasakan terlalu akrab dengan dirinya. Pernah dilihat namun entah di mana dan bilakah waktunya.
Betullah sewel mamat ni. Tengok orang macam nak telan. Eeee … seram. Tak kuasalah nak layan. Syuhada berpaling, berkira-kira untuk masuk semula  ke biliknya. Tanpa diduga, pergelangan tangannya disambar. Satu tindakan refleksi … di bawah sedar Shahrul Riezman  sendiri. Shahrul Riezman sendiri terkejut. Apatah lagi Syuhada. Pantas dia merentap tangannya dari pegangan Shahrul Riezman.
“Awak dah gila ke? Pegang orang sesuka hati. Apa awak ingat saya isteri awak?” Syuhada bersuara kasar.
Dalam rasa terkejut dengan tindakan sendiri, Shahrul Riezman masih lagi mampu tersenyum.
My future wife” bisiknya perlahan. Syuhada menjuihkan bibirnya.
‘Dia ingat ingin sangat aku jadi isterinya. Jadi pungguklah kau!’
“Malang sekali. My future husband pulak dah ada tapi yang pasti bukan awak” Syuhada terus melangkah sebaik sahaja habis berkata-kata. Meninggalkan Shahrul Riezman terpinga-pinga.
Dia sudah dimiliki? Betul ke? Atau kata-katanya hanya untuk menyakitkan hati aku? Kalau betul …? Tapi tak pernah pun aku nampak dia dengan mana-mana lelaki. Kalau pernah pun manalah aku tahu. Bukannya selalu dia ada di depan mata aku. Shahrul Riezman masih belum berganjak dari depan bilik Syuhada dengan hatinya berkata-kata sendiri.
Syuhada mengintai di sebalik tirai langsir. Dia ternampak Shahrul Riezman yang masih belum berganjak dari tempatnya tadi. Pelik dia memikirkan sikap lelaki itu. Entah apa yang dia inginkan darinya. Entah macam mana dia boleh berada di sini. Apakah dia mengekori aku? Atau ini hanya satu kebetulan? Kalau kebetulan …. Terlalu acapkali kebetulan yang melibatkan mereka berdua. YA  ALLAH … sesungguhnya tidak terjangkau oleh akal fikirku akan ketentuanMU. Semakin dicuba untuk menghindari, semakin kerap mereka bertemu.

No comments:

Post a Comment