Friday, July 15, 2011

Bab 20


Sepanjang perjalanan mereka membisu. Melayan perasaan sendiri dalam lalu lintas yang bergerak perlahan. Hari-hari minggu begitu, memanglah banyak kenderaan di jalan raya. Baru sebentar tadi Syuhada menerima pesanan dari Mazni mengatakan dia dan Aznah dalam perjalanan balik ke Pontian. Dia masih  menyimpan rasa tidak puas hati terhadap lelaki disebelahnya ini. Tak pasal-pasal terpaksa duduk sekereta dengan dia. Shahrul Riezman membelokkan keretanya ke kanan apabila sampai di satu simpang. Syuhada menoleh ke arah Shahrul Riezman yang sedari tadi menayangkan wajah tidak berdosanya itu. Macamlah bagus sangat! Tiada riak bersalah langsung.

“Awak nak bawak saya ke mana ni?” akhirnya dia bertanya jengkel.
“Punggur. Tempatnya tidaklah menarik tapi bolehlah untuk menyejukkan hati awak” Syuhada terasa disindir namun dia membatukan diri. Memang benar hatinya sedang panas mengelegak. Kalau tidak kerana terserempak dengan Shahrul Riezman, sudah tentu dia sudah hampir sampai ke rumahnya. Memanjakan diri berguling-guling dihadapan televisyen. Punah harapannya untuk menikmati hari cuti sepuas-puasnya.

Punggur !. Bukan dia tidak pernah ke situ. Apalah yang ada di situ. Pantai yang semakin terhakis dan pokok-pokok bakaunya sudah banyak yang tumbang. Namun, tempat itu banyak mengukir kenangannya bersama Zulhilmi. Ada sesuatu yang maha berat mula terukir di benaknya bila teringatkan lelaki itu.  Walau berkali hatinya menegaskan dia tidak akan tewas untuk kali ini, namun ada ketika rasa hati diamuk gusar. Kegusarannya menjadi berganda bila memikirkan campur tangan ibunya. Dia tidak takut untuk berhadapan dengan sesiapa sahaja namun tidak ibunya.
“Saya tak nak singgah kat sini. Saya nak balik sekarang, Riezman. Kalau awak memang berhajat nak menghayati keindahan Pantai Punggur yang tak seindah mana tu, turunkan saya dekat jalan besar tu aje. Saya boleh balik naik teksi” bantah Syuhada tiba-tiba. Entah mengapa hatinya terasa serba tidak selesa. Kalau boleh, sampai bila-bila pun dia tidak mahu lagi menjejakkan kakinya ke situ.
“Apa salahnya kita singgah sekejap. Awal lagi, kan? Nak balik awal-awal pun bukan ada siapa-siapa dekat rumah tu” jawab Shahrul Riezman tanpa memandang wajah wanita disebelahnya.
“Boleh tak sekali ini awak tak paksa saya. Saya memang tak ada hati nak singgah mana-mana” Syuhada tidak mahu mengalah.
“Boleh tak sekali ini awak ikut saja program yang telah saya aturkan?? Awak duduk diam-diam aje kat situ. Kan saya yang pandu kereta ni” jawab Shahrul Riezman, juga tidak mahu mengalah. Tercabar jugak ego lelakinya bila ada sahaja bantahan dari Syuhada. Ada sahaja yang serba tidak kena pada wanita ini.
“Apalah malang nasib saya sampai boleh terjebak dengan orang yang macam awak ni. Kusut tau kepala saya. Serabut!” Syuhada mengeluh dihujung kata-katanya. Memang lelaki ini memang tidak pernah reti bahasa. Dia sahaja yang betul. Kata dia sahaja yang harus dituruti.
“Hissh, apa malang pulak? Bertuah tau. Mana ada lelaki yang sanggup ajak awak jalan-jalan makan angin petang-petang macam ni” Shahrul Riezman tersengih-sengih menayangkan wajah kemenangannya.
“Saya tak inginlah nak berjalan-jalan tanpa arah  tujuan. Buang masa tau. Baik saya duduk rumah tengok TV”
`Bolehlah kau berlagak, stereng kereta tu kat tangan kau`......sakit benar hati Syuhada.
“Awak ni macam tak suka je dapat jumpa saya”
“Tau pun” jawab Syuhada ringkas.
Shahrul Riezman meletakkan keretanya di bawah sepohon pokok yang agak rendang tanpa mengendahkan bantahan Syuhada. Syuhada keluar dari kereta itu lalu terus duduk di sebuah kerusi kayu yang tersedia di situ. Hatinya kian jengkel. Lelaki ini adakalanya terlebih melampau. Macamlah dia ada hak untuk mengatur hidup seorang Syuhada. Eieeee.....sakitnya hati! Tetapi bila memikirkan lelaki ini adalah budak lelaki yang pernah menolongnya suatu ketika dulu, hatinya menjadi sejuk. Tidak mungkin dia melupakan pertolongan itu.

Lama Syuhada memerhati kawasan sekeliling. Tidak banyak berubah walaupun sudah bertahun dia tidak menjejakkan kaki ke situ lagi. Tidak seperti perubahan yang melanda hidupnya. Desir angin yang menyapa lembut kulit pipinya, terasa mendamaikan. Sebentar kemudian Shahrul Riezman duduk di hadapannya sambil meletakkan dua gelas teh tarik dan sedikit goreng pisang. Tidak habis-habis dengan aktiviti makan. Bukankah sebentar tadi sudah makan. Mustahil tidak kenyang-kenyang. Entah bila lelaki itu pergi membeli, dia sendiri pun tidak sedar.

“Dah ok?” wajah dihadapannya ditatap lembut.
“KO!” keras suara itu menjawab.
“Yang ini masih macam dulu....garang!” tatapan matanya masih lagi tidak beralih.
“Garang??” Syuhada mengerutkan dahinya.
“Awaklah. Garang macam singa. Dulu-dulu selalu saya dengar budak-budak lelaki yang selalu melepak dekat simpang masuk kampung awak bergosip pasal awak”
“Gosip?? Saya tak pernah tahu pun. Apa yang selalu awak gosipkan dengan mereka?” Syuhada agak teruja mendengar cerita baru yang tidak pernah dia tahu ini. Dia yang tidak popular pun kena gosip. Dia yang tidak pernah sempat untuk beramah mesra dengan teman-teman sekampungnya pun kena gosip???
“Saya tumpang dengar je”
“Apa yang mereka gosipkan?”
“Hmmm.....ramai juga peminat awak dulu-dulu ye. Tapi orang garang macam awak, siapalah yang berani nak mengurat”
“Tak sangka orang lelaki pun suka bergosip” gumam Syuhada perlahan.
Agak lama mereka berdiam diri. Shahrul Riezman masih tidak membuang pandang. Tatapan matanya masih lagi pada seraut wajah dihadapannya.

“Awak pernah datang sini?” Syuhada sekadar mengangguk tanpa memandang lelaki dihadapannya. Tidak mahu dia terperangkap dalam renungan lelaki itu. Letih bila larian nadinya menjadi tidak normal setiap kali pandangan mata mereka bersatu.
“Kenapa diam? Awak marah saya ke?” Shahrul Riezman bertanya pura-pura tidak tahu. Sedangkan melihat raut wajah itu sahaja, dia sudah tahu ada amarah yang terpendam.
“Awak selalu buat keputusan untuk saya, kan. Suka-suka hati awak nak bawak saja ke mana. Awak ingat saya ni apa? Awak tak ada hak tau” kata Syuhada geram. Tidak berkelip mata Shahrul Riezman memandang bibir mungil itu berkata. Tidak tahu kenapa dia tertarik benar pada setiap apa yang dimiliki oleh wanita ini.
So, bagilah hak itu pada saya. Saya yakin saya mampu menjalankan peranan saya. Bagi saya satu peluang.... saya akan buktikan dan awak tidak akan menyesal” serius sahaja kata-kata Shahrul Riezman.
“Awak nak peluang apa?....peluang perniagaan?? Tapi saya bukan kontraktor yang dapat tawarkan tender dekat awak. Atau awak nak suruh saya buat loan dengan bank awak? Rasanya tak perlu lagi. Saya masih mampu menyara makan minum saya. So, peluang apa yang awak nak sebenarnya?” Syuhada kalau bab memesongkan cerita, memang dia superbbbb. Kalau sawab soalan penulisan, memang dapat markah lima sahaja.....markah kesian. Lari dari tajuk.
Sweet betul la awak ni. Saya suka!”
“Eh, simpan je la rasa suka tu. Tak payah suka-suka. Saya tak suka la orang suka-suka dekat saya” balas Syuhada tanpa perasaan. Lemah betul dia bila tiba-tiba bicara soal rasa suka. Tidak berkenan langsung. Lebih-lebih lagi dengan lelaki yang bernama Shahrul Riezman ini.
 “Kita bukan muda lagi Syu. Awak tentu dah cukup dewasa untuk memahami perasaan dan keinginan saya” ke situ pula bicara Shahrul Riezman. Syuhada mengerutkan dahi mendengar kata-kata itu. Lain macam benar lelaki ini. Hiesh....tak payahlah nak serius sangat. Masa dan tempatnya tidak sesuai. Lagipun baru hari ini dia tahu yang lelaki ini adalah anak Puan Rosmah.
“Kata-kata awak menakutkan saya, Riezman. Awak tak kenal siapa saya sebenarnya” Syuhada bersuara perlahan. Dalam selamba, sebenarnya irama di hati sudah menjadi tidak tentu arah. Namun dia keliru. Haruskah …..? Memberi peluang pada calon pilihan Mazni. Menggantikan tempat Zulhilmi sebagai pengantin lelakinya. Namun yang penting.......apakah penerimaan Zainab, ibunya.
“Kalau macam tu, ceritakan semuanya tentang awak. Tapi bukankah kita dah kenal sebelas tahun yang lalu? Saya masih lagi ingat Syuhada yang dulu.....yang malu-malu. Tak sangka dia ada di depan mata saya sekarang. Tapi saya suka Syuhada yang ini…. lebih cantik. Lebih menggoda....bijak dan manis” sempat lagi  Shahrul Riezman mengusik. Lain benar dengan Shahrul Riezman yang dulu.
“Terlebih gulalah pulak kata-kata awak. Mulut awak memang manis, kan?. Macam ada ladang tebu kat tepi bibir tu, kan” balas Syuhada geram. Lelaki memang selalu begitu. Selalu melihat pada tarikan fizikal. Aku yang kurus kering ni pun dikata cantik......aku yang belum pernah mempraktiskan suara halus gemersik pun dikata menggoda.......kalau nak mengayat pun patut-patutlah Shahrul Riezman oiii.....diam-diam  hati Syuhada mengutuk.
“Bila pulak awak rasa?” soal Shahrul Riezman bersama satu ukiran senyuman pelik.
“Rasa apa?” tanya Syuhada tidak faham.
“Mulut saya lah. Tadi kan awak kata manis. Bila awak rasa?” senyuman miang Shahrul Riezman kian melebar. Syuhada membulatkan matanya. Ada jugak yang kena jirus dengan teh tarik tak cukup susu ni.......
“Gatal!”
“Dengan awak seorang” ujarnya perlahan.
“Eieee, tolonglah jangan merapu petang-petang macam ni. Sendat telinga saya ni nak dengar tau”
 Shahrul Riezman memandang Syuhada. Syuhada membalas pandangannya. Wajah Shahrul Riezman yang tenang dengan sorotan mata yang redup tiba-tiba bagaikan menyentap hatinya. Seketika dia bagaikan hanyut dengan renungan mata Shahrul Riezman. Lelaki penggoda kelas teratas ini memang mampu membuat denyutan nadi Syuhada berlari kencang dengan irama yang dia sendiri tidak tahu apa maknanya.
“Kita mungkin ditakdirkan ada jodoh, Syu. Sebab itu terlalu banyak kebetulan yang melibatkan kita” Syuhada tersentak bila Shahrul Riezman kembali bersuara. Jodoh????
“Boleh tak berhenti cakap benda-benda mengarut ni. Tak mencabar minda langsunglah”
“Boleh tak awak serius, Syuhada. Cuba jangan mengelak lagi” tergugah jugak kesabaran Shahrul Riezman dengan karenah Syuhada. Dari dulu asyik mengelak. Benar-benar tidak terkesankah wanita ini akan kehadirannya??
“Jangan terlalu cepat membuat tafsiran, Riezman. Macam yang saya kata tadi … awak tak kenal saya. Sebelas tahun dulu kita hanya saling memerhati. Tidak lebih dari itu. Kita tidak pernah kenal antara satu sama lain. Nama pun tak tahu, kan?” Syuhada terkenang waktu itu. Dia perasan dengan renungan lelaki itu setiap kali menghantar kelapa untuk diparut di kedai makan Pak Cik Sahak, tempat dia bekerja sementara menunggu waktu persekolahan pada sesi petang. Tiada perasaan lain di ketika itu kecuali malu. Apatah lagi bila diketahui lelaki itu adalah anak Puan Rosmah, guru kelasnya. Malu pada segala kekurangan yang ada padanya.
“Saya memandang dengan hati, sama dengan hati yang saya miliki sekarang” luah Shahrul Riezman perlahan.
“Saya tak faham” malas Syuhada memikirkan kata-kata Shahrul Riezman.  Memandang dengan hati???...Hati ada mata ke???
“Awak ada di hati saya sejak dulu lagi” luah Shahrul Riezman sambil mengukir senyum.
Jantung Syuhada bagaikan mahu luruh. Tidak menyangka terlalu cepat Shahrul Riezman berani berterus terang. Gelojoh betul dia ni.....tunggulah besok-besok kalau betul pun hendak membeli sekeping hati, getus hati Syuhada. Wajah Shahrul Riezman dipandang sekilas.
“Sudahlah, tak habis lagi mengarut. Kita cerita pasal lain. Saya tak berapa nak layan soal-soal yang melibatkan hati ni” Syuhada membuang pandang ke laut lepas. Memang benar kata Shahrul Riezman .. tidak ada apa yang menarik pun di Pantai Punggur ini. Pantai yang semakin tercemar dan kotor. Sebab itu tidak ada pengunjung luar yang tahu tempat ini kecuali hanya anak-anak tempatan. Tetapi kalau diusahakan secara komersial, rasanya tempat ini sesuai juga dijadikan salah satu pusat rekreasi. Mungkin belum ada mana-mana pihak yang nampak potensinya.
“Hati kering!” cetus Shahrul Riezman perlahan.
“Kuat sikit, tak dengar apa awak cakap” pinta Syuhada biar perkataan itu jelas dipendengarannya. `Hati kering`........... mulut jahat betul!
“Awak ni hati kering......tak cukup perasaan. Jelas?” Shahrul Riezman mendekatkan wajahnya ke arah Syuhada.
“Tak sangka awak tahu. Saya memang dah siap-siap salai hati saya ni. Memang cukup kering dan tahan lama” Syuhada tidak dapat menahan senyum dengan kata-katanya sendiri.
“Kita dah dewasa Syu. Nak buat apa mengelak. Buat apa saya nak tipu hati saya. Bila saya kata saya rindukan awak ….. saya benar-benar maksudkannya. Bila saya kata saya ingin awak jadi isteri saya....saya memang mahukannya” debaran di dada Syuhada kembali berlagu mendengar  kata-kata itu. Namun dia masih lagi memandang ke arah lain. Takut untuk terus bertatapan dengan Shahrul Riezman.
“Tukar topik! Saya tak nak terlibat dengan masalah hati awak” ujarnya tanpa membiarkan hatinya terus tersentuh.
“Masalah hati saya ni puncanya awak. Samada awak rela atau tidak, awak mesti bertanggungjawab”
“Eh, suka-suka hati awak je nak salahkan saya. Awak yang tak pandai jaga hati awak, awak tuduh saya puncanya” protes Syuhada geram.
“Saya ingin berkongsi segala sesuatu dengan awak, Syu” tanpa mempedulikan protes Syuhada, Shahrul Riezman meluahkan apa yang dia rasa. Setelah dia mengetahui Syuhada adalah gadis yang sering diperhatikannya sebelas tahun yang lalu, keinginannya bertambah kuat.
“Saya  tak nak kongsi apa-apa dengan awak” balas Syuhada pantas. Tanpa timbang rasa langsung.
“Saya ingin awak jadi isteri saya” Shahrul Riezman  berterus terang.
“Oooo....Ingin? Hanya satu keinginan? Maksudnya kalau dapat okay, kalau tak dapat pun tak apa? Bukan dengan niat bersunguh-sungguh? Tak apa, esok lusa rasa ingin awak tu hilanglah” Syuhada bersuara selamba. Shahrul Riezman yang berada di hadapannya memandang geram. Susah sungguh bercakap dengan wanita yang  hati kering ini. Puas sudah dia mengayat, sedikit pun tidak tersentuh.
“Awak mainkan kata-kata saya ye, Syu?”
            “Mana ada!. Tapi awak tak patut buat saya macam ni. Selama ini pun awak tak pernah kata awak cintakan saya....sayangkan saya, kan?. Tiba-tiba cakap pasal isteri bagai pulak. Tak masuk akal tau” ujar Syuhada tanpa perasaan. Jauh di sudut hati dia tetap meragui setiap kata-kata lelaki itu. Memang tidak boleh diterima akal warasnya. Atas dasar apa dia ingin aku jadi isterinya? Simpatikah? Simpati kerana dialah gadis miskin sebelas tahun dulu. Personaliti Shahrul Riezman tidak sedikit pun sama dengan budak lelaki anak Puan Rosmah dulu.
            “Cinta orang dewasa Syu. Tak perlu diucap di bibir. Cukup untuk dirasa. Awak tak rasa apa-apa? Di sini?” Shahrul Riezman meletakkan tangan di dadanya. Syuhada memandang dengan wajah bersahaja biarpun kata-kata Shahrul Riezman tadi mencuit hati kecilnya. Cinta orang dewasa?? Cukup untuk dirasa??......Manis benar kata-kata makhluk lelaki ini.
            “Rasa apa? Rasa pahit air teh ni adalah....kurang susu!” Shahrul Riezman ketawa kecil sudahnya. Cukup faham dia dengan perangai Syuhada. Sentiasa mengelak bila diajak bercakap soal hati dan perasaan. Kadang-kadang dia pelik dengan sikap Syuhada. Ada waktu Syuhada memberi tindakbalas yang positif …. Menggoda. Namun ada ketikanya terlalu sukar untuk mencari reaksi di wajah sendu itu. Apa yang tersirat sebenarnya?
            “Awak memang Sweet, Syu”
“Awak ni tak romantiklah Riezman. Ada pulak main rasa-rasa. Zaman sekarang ni bahasa tubuh pun orang tak faham tau. Semuanya mesti ada dalam penyataan lisan. Awak kena buat surat rasmi yang menyatakan awak memang betul-betul sukakan saya, sayangkan saya dan cintakan saya. Barulah boleh dipercayai. Barulah boleh saya pertimbangkan sama ada nak ke tidak jadi isteri awak” Shahrul Riezman ketawa besar. Lawak betullah Syuhada ni. Surat rasmi konon!....Logik sangatlah tu. Beberapa orang yang ada berhampiran dengan mereka menoleh ke arah mereka.
“Ohhh .. awak ni jenis yang romantiklah ye. Kalau macam tu, kita kena kahwin cepatlah. Baru tau sejauh mana romantiknya saya. Nak tunjuk sekarang takut awak tak tahan....lagipun berdosa kalau nak terlebih romantik sekarang” Syuhada menjegilkan matanya mendengar kata-kata Shahrul Riezman.
“Gatal!”
“Siapa yang mulakan dulu” Shahrul Riezman tersenyum lawa. Memang kacak pun dia walau tidak setanding Remy Ishak.
“Saya rasa awak bukan budak lelaki yang dululah”
“Eh, kenapa pulak?”
“Budak lelaki tu nampak sopan je. Awak pulak.......ermmm...macam langit dengan bumi”
“Yang dulu tu belum akil baligh.....memanglah kena sopan-sopan gitu” balas Shahrul Riezman sambil ketawa-ketawa. Sudahnya Syuhada pun ikut ketawa sama. Terasa indahnya suasana petang itu bila ketawa mereka bersatu.

Tanpa mereka sedari, ada sepasang mata sedang memerhatikan gelagat mereka sejak dari tadi. Sejak mereka duduk di situ sambil berbual dengan gaya yang agak mesra. Orang yang melihat pasti menyangka mereka adalah pasangan kekasih. Ketawa mesra begitu, tentulah sedang asyik berkasih. Hatinya bagaikan ditusuk belati yang maha tajam melihat kemesraan pasangan itu. Semakin dipandang, semakin bergelora rasa marahnya. Diam-diam dia mengepal penumbuknya. Patutlah kau berubah …. ? Desis hatinya marah. Dia berjalan menghampiri pasangan itu bila dilihatnya mereka mula bergerak untuk beredar meninggalkan tempat itu.

Syuhada terperanjat apabila tiba-tiba tangannya direntap dengan kasar sewaktu dia hendak membuka pintu kereta. Darahnya tambah berderau apabila terpandangkan wajah lelaki yang memegang tangannya dengan kuat itu. YA ALLAH, malapetaka apa pula yang menimpa ini!

“Hilmi? Apa Hilmi buat dekat sini?” tanya Syuhada dengan nada terketar-ketar....ketakutan luarbiasa walaupun sepatutnya dia tidak perlu ada rasa takut itu. Melihat wajah bengis lelaki itu, hatinya kalut.
“Sepatutnya aku yang tanya kau, apa yang kau buat dekat sini?” suara Zulhilmi kedengaran kasar. Amarahnya sudah memuncak. Bertahun dia menyimpan rindu …. bertahun jiwanya diamuk sengsara.....Ini rupanya balasan Syuhada. Syuhada mula merasa sebak. Lelaki ini betul-betul berubah. Tidak pernah dia dikasari seumpama ini sepanjang mereka bersama dulu.
Shahrul Riezman yang sudah masuk ke dalam kereta keluar semula. Dia memandang wajah Syuhada dan lelaki yang tidak dikenali itu silih berganti. Hilmi! … Bukankah nama itu yang pernah disebut oleh Syuhada sewaktu mereka di Tanjung Piai dulu? Lelaki yang disebut itu memang benar-benar wujud. Dan sekarang berada dihadapannya.
“Apa ni saudara? Tolong lepaskan tangan Syuhada” dia bersuara cuba mengendurkan suasana yang tegang. Dia dapat mengesan riak ketakutan di wajah Syuhada. Siapa lelaki itu? Apa hubungannya dengan Syuhada? … Hatinya tertanya-tanya sendiri.
“Kau diam!. Kau tahu tak siapa perempuan yang kau bawak ni? Dia tunang aku. Kau tahu tak???? Tak ada sesiapa yang boleh rampas dia dari aku” mencerlung biji mata Zulhilmi memandang Shahrul Riezman. Ikut rasa hati, mahu dicekiknya lelaki itu. Marahnya tidak dapat dibendung lagi. Patutlah beria-ia Syuhada menolak untuk berkahwin dengannya,..... sudah ada jantan lain rupanya!
Shahrul Riezman terkejut mendengar kata-kata itu. Tunang? Syuhada tunang lelaki itu? Syuhada sudah bertunang? Perasaannya bercampur aduk. Rasa hatinya bagaikan ditekan-tekan. Benarkah???? Dia sedang menjalin hubungan dengan tunang orang?? Ya ALLAH.... apa semua ni?
“Sudahlah Hilmi. Tolonglah lepaskan tangan Syu. Syu sakitlah” Syuhada cuba bersuara lembut. Dia semakin takut memikirkan sikap Zulhilmi. Benarkah dia sudah sembuh? Waraskah dia diketika ini? Ya Allah.....tolonglah, tolong selamat dia yang dalam keadaan tersepit itu.
“Apa yang Syu buat ni? Kita kan nak kahwin tak lama lagi. Buat apa Syu keluar dengan lelaki lain?” suara Zulhilmi lembut semula sambil memandang Syuhada. Fikirannya mula bercelaru. Kepalanya sakit tiba-tiba.
“Kita dah tak ada apa-apa ikatan Hilmi. Cubalah faham. Kita tak mungkin macam dulu lagi” Syuhada berhati-hati mengeluarkan kata-kata. Dia tidak mahu nanti kata-katanya akan menyinggung perasaan Zulhilmi. Shahrul Riezman sekadar memerhati. Sungguh benar dia tidak mengerti drama apa yang sedang ditonton.
“Kenapa? Sebab kau dah ada lelaki itu? Dia lebih baik dari aku kan? …. Tak sakit macam aku? Kau fikir kau boleh lepas dari aku, Syuhada. Sampai ke mati aku tak akan lepaskan kau” Syuhada tidak menduga kata-kata itu akan keluar dari mulut Zulhilmi.
“Kau ikut aku!” arah Zulhilmi lagi sambil menarik tangan Syuhada dengan kasar. Hilang sudah kesabarannya.
“Tolonglah Hilmi, lepaskan Syu. Syu nak balik” rayuan Syuhada langsung tidak dihiraukan. Shahrul Riezman yang melihat sedari tadi merasa tercabar. Rayuan Syuhada menimbulkan belas di hatinya.
“Hey… kau dengar tak apa dia kata. Lepaskan dia, dia tak nak ikut kau” jerkah Shahrul Riezman sambil menolak bahu Zulhilmi.
“Tak ada perempuan lain ke yang kau nak bawak selain dari tunang aku?? Dia tunang aku!” jerit Zulhilmi.
Zulhilmi memandang lelaki itu dengan geram. Amarahnya sudah berada di kemuncak. Dia melepaskan Syuhada. Tanpa diduga dia melepaskan satu tumbukkan ke muka Shahrul Riezman. Terkena di bibirnya. Shahrul Riezman terdorong ke belakang. Syuhada memegang lengan Shahrul Riezman untuk menghalangnya membalas tumbukkan itu. Beberapa orang lelaki berkejar ke arah mereka apabila melihat kekecohan itu.

“Apa ni Hilmi, kenapa buat kecoh dekat sini?” tanya salah seorang dari mereka. Syuhada memandang ke arah pemilik suara itu. Abang Bahar! Memang dia  mengenali lelaki itu. Salah seorang ahli keluarga Zulhilmi. Lelaki itu memandang Syuhada dengan sinis. Perempuan inilah yang mengacaubilaukan hidup adik bungsunya itu. Perempuan inilah yang telah meletakkan adiknya dalam satu garis hidup yang tidak menentu. Sungguh dia amat membenci perempuan ini!..... Sejak dulu lagi dia memang tidak berkenan dengan Syuhada.
“Maafkan Syu, abang Bahar. Syu tak tahu Hilmi pun ada di sini. Syu tak bermaksud menyinggung hatinya” Syuhada berkata kepada lelaki yang memegang Zulhilmi dengan nada yang amat perlahan. Sesungguhnya dia amat menyesal dengan kejadian itu. Terlalu kesal!

Tanpa berkata apa-apa, lelaki itu menarik Zulhilmi meninggalkan tempat itu. Hati Syuhada tersentuh melihat tindakan Bahar yang langsung tidak mahu memandang wajahnya. Apakah mereka masih menyalahkan aku? …. Ya ALLAH , apa yang harus aku lakukan? Hatinya merintih hiba. `Zulhilmi....janganlah kau  apa-apa`....doanya dalam hati.

“Awak tak apa-apa?” tanya Shahrul Riezman sambil menyentuh bahu Syuhada. Syuhada sekadar menggeleng lalu membuka pintu kereta. Wajah Shahrul Riezman pun tidak sanggup dipandang. Sekali lagi dia merasa tewas pada Shahrul Riezman. Ditewaskan oleh perasaan malu. Tidak sepatutnya lelaki ini terjebak dalam kejadian ini. Tidak sepatutnya lelaki ini melihat semua rentetan ini.

Tanpa bersuara dia terus masuk ke dalam kereta. Tidak lama kemudian Shahrul Riezman turut masuk ke dalam kereta. Lama dia mendiamkan diri sebelum menghidupkan enjin kereta. Dia menarik nafas panjang. Kelopak matanya ditutup rapat. Persoalan di atas segala sikap Syuhada selama ini terjawab sudah. Teka silangkatanya sudah lengkap. Dia meraup wajahnya lalu beristigfar di dalam hati. Rupa-rupanya Syuhada tunangan orang. Hatinya mengeluh berkali-kali. Dengan hati yang hancur berkecai, dia menghidupkan enjin kereta lalu bergerak meninggalkan tempat yang tidak mungkin akan dilupakan itu.

Bagi Syuhada, sekali lagi Punggur mengukir sejarah dalam hidupnya. Kesal di hatinya bertimpa-timpa setiap kali terbayang wajah Zulhilmi. Tabahkah lelaki itu menghadapi kenyataan ini? Jauh di sudut hatinya, dia tetap menyalahkan dirinya sendiri kerana tidak berkeras membantah tatkala Shahrul Riezman membelokkan keretanya ke sini tadi. Bukannya dia tidak tahu, Punggur adalah tempat  Zulhilmi melepak bersama geng-geng motosikalnya. Ke mana Zulhilmi hendak membawa diri tatkala sunyi kalau bukan ke Punggur. Agh, … salah aku sendiri! Berkali-kali dia mengeluh menyalahkan diri sendiri. Shahrul Riezman menjeling ke arahnya setiap kali gadis itu melepaskan keluhan. Namun Syuhada bagaikan terlupa akan kehadiran lelaki di sebelahnya.

“Dekat mana rumah awak?” Syuhada terkejut mendengar pertanyaan itu. Dia bagaikan baru tersedar yang mereka masih berada di dalam kereta. Kepalanya sarat dengan resah. Jiwa dan perasaannya ditekan dengan rasa gelisah. Ngeri memikirkan tindakan dan nasib Zulhilmi selepas ini. Janganlah jadi seperti dulu lagi.....dia sudah tidak sanggup dipersalahkan.
“Turunkan saya dekat depan sekolah agama batu 41” jawab Syuhada perlahan. Dia merasa serba-salah untuk memandang wajah Shahrul Riezman. Ada rasa terkilan di satu ruang dalam hatinya.
“Saya tanya, dekat mana rumah awak? Saya  hantar sampai depan rumah” Suara Shahrul Riezman agak keras … tidak puas hati dengan jawapan Syuhada tadi. Syuhada tersentak. Terkejut melihat Shahrul Riezman yang berubah watak. Arghhh, lelaki......memang selalu menyulitkan keadaan!
“Tak payah! Turunkan saya di tepi jalan saja” keras juga suara Syuhada. Tak payah nak tunjuk baik...aku bukan harap sangat simpati kau.......hatinya diamuk geram. Sakit hati kerana Shahrul Riezmanlah yang memaksa dia singgah di Punggur tadi.
“Degil, keras kepala, hipokrit!” Shahrul Riezman melepaskan rasa sakit hatinya. Syuhada memandang wajahnya geram bercampur hiba.
“Awak tak ada hak cakap macam tu”
“Memang. Memang saya tak ada hak. Tapi itulah gambaran diri awak, Syu. Saya tak tau apa yang terjadi antara awak dengan tunang awak. Tapi kalau saya tunang awak pun saya akan marah kalau awak keluar dengan lelaki lain” air mata mula bergenang di kelopak mata Syuhada apabila mendengar kata-kata itu keluar dari rekahan bibir Shahrul Riezman. Lelaki itu pun menyalahkan dia! Tanpa tahu cerita sebenar, lelaki itu telah meletakkan semua kesalahan dipihaknya.
“Awak yang ajak saya ikut awak, Riezman. Saya tidak pernah menawarkan apa-apa untuk awak” Syuhada bersuara perlahan. Dia merasa benar-benar letih melalui semua kejadian ini.
“Ya, saya akui. Tapi saya tak tahu awak dah bertunang. Kalau saya tau, tak mungkin saya akan lakukannya. Saya tak mungkin mengganggu tunang orang. Ramai lagi perempuan lain yang nakkan saya” suara Shahrul Riezman masih lagi kedengaran kasar.  Angkuh benar kata-katanya.
Okey, fine. Saya terpaksa ikut segala paksaan  awak, saya yang salah. Memang semuanya salah saya. Siapa yang paksa saya ikut awak pergi Punggur tu kalau bukan awak. Saya memang tak nak ke situ tadi” Syuhada mula berjauh hati.
“Patutlah beria-ia tak nak ke situ. Takut tertangkap dengan tunang sendiri kan?” tuduh Shahrul Riezman tanpa timbang rasa.
“Turunkan saya  depan sekolah tu” hati Syuhada bagaikan dicincang lumat. Tiada beza Shahrul Riezman dengan orang lain.
Shahrul Riezman memberhentikan keretanya betul-betul di hadapan sekolah seperti yang dipinta oleh Syuhada. Dia memandang sekeliling. Tak nampak pun kawasan perumahan di sini. Mana rumah dia?
“Terima kasih untuk segala penghinaan, Encik Shahrul Riezman” ucap Syuhada sambil memandang lelaki yang sering mengusik hatinya kebelakangan ini.
Shahrul Riezman membalas pandangannya. Lama mereka berpandangan. Seakan ingin disentuh kesan air mata di pipi Syuhada. Hatinya diamuk pilu tiba-tiba. Syuhada.....seru hatinya tidak menentu.
“Kenapa awak main-mainkan saya, Syu?” tanya Shahrul Riezman perlahan. Luluh hatinya menatap sinar bening mata itu. Syuhada menggelengkan kepalanya tanpa kata.
“Kenapa awak tak pernah bagi tau yang awak dah bertunang, Syu. Nak kahwin tak lama lagi!” sambungnya lagi.
Hatinya pilu. Hati Syuhada lagilah pilu. Rahsia di hati … hanya dia yang tahu. Air mata yang bergenang tadi mula merembes keluar menuruni pipinya. Shahrul Riezman terkesima. Syuhada melangkah keluar tanpa menjawab pertanyaan itu. Dia terus melangkah bersama air mata yang semakin laju. Shahrul Riezman memandang wanita itu sehingga bayangnya hilang  dari pandangan. Inikah akhirnya? Akan hilangkah seorang Syuhada dari hidupnya????

Sesampainya dia di rumah, Puan Rosmah terkejut melihat kesan lebam di bibir Shahrul Riezman. Puas dia bertanya namun anak itu hanya mendiamkan diri. Puan Rosmah hairan sendiri. Sewaktu ditinggalkannya tadi, Shahrul Riezman elok sahaja bersama Syuhada. Apa yang terjadi? Siapa yang menumbuk anaknya itu? Sikap Shahrul Riezman yang hanya berdiam diri tambah mengelirukannya.



No comments:

Post a Comment