Saturday, May 28, 2011

Bab 15


Sedari tadi Shahrul Riezman menyelonggar almari yang menempatkan album dan majalah lama. Rasanya sudah terlalu lama almari itu tidak diusik oleh sesiapa. Mana-mana yang diperlukan dari album dan majalah lama itu diambil dan dibawa masuk ke biliknya. Puan Rosmah sekadar memerhati dengan rasa pelik. Barang-barang dalam almari itu sudah terlalu lama tidak diusik. Entah apa yang dicari oleh Riezman, detik hatinya. Sebentar kemudian Shahrul Riezman keluar dari biliknya lalu menggabungkan diri menonton televisyen bersama Puan Rosmah. Dia merebahkan tubuhnya sambil meletakkan kepalanya di atas riba Puan Rosmah. Puan Rosmah mengelus-ngelus rambut anak kesayangannya.

“Man cari apa dekat almari tu” tanya Puan Rosmah sambil memandang wajah anaknya.
“Saja nak tengok gambar lama, mama”
 “Majalah lama tu buat apa pulak? Mama rasa semuanya majalah tahunan sekolah mama dulu. Mana ada kaitan dengan Man. Ada sesuatu yang cuba Man sorokkan dari mama ya?” tanya Puan Rosmah lagi. Dia sebenarnya kehairanan. Apa gunanya majalah tahunan sekolahnya itu? Apa pulak kepentingannya pada Shahrul Riezman.
“Tak ada apalah mama. Saja nak tengok gambar mama masa muda-muda dulu” jawab Shahrul Riezman berseloroh.
“Yelah sangat tu, bukan mama tak tahu perangai Man. Mesti ada sesuatu yang Man sorokkan dari mama ni. Cuba kongi dengan mama. Tapi tak apalah kalau Man tak bersedia nak cerita pada mama. Man kan dah besar. Dah 31 tahun. Man patutnya ……”
“Dah ada isteri....bermesra  dan berkasih sayang dengan isteri !” potong Shahrul Riezman sambil tergelak.
“Man dah hafal dah dialog mama tu. Mama jangan bimbang Man mesti kahwin tahun ni. Itupun kalau ada jodohah. Mama doakan jodoh Man dipermudahkan ye” Shahrul Riezman bersuara ceria. Terbayang di ruang matanya wajah Syuhada. Wajah sendu itu betul-betul menambat hatinya. Wajah itu memang benar-benar mirip  dengan wajah budak perempuan dalam majalah tadi. Dia pasti benar dengan redup pandangan itu. Diakah???? Tanya hatinya berkali-kali. Melihat kedua-dua wanita itu…yang satu didalam gambar dan satu lagi yang terakam dalam ingatan sekali imbas, ada persamaan. Apatah lagi, kedua-duanya berkaca mata berbingkai nipis dan sentiasa menunjukkan wajah berserta pandangan redup. Namun jauh di sudut hati Shahrul Riezman, dia yakin di sebalik setiap redup tenang wajah wanita itu… pasti ada pelbagai cerita yang tidak dikongsi dengan orang lain.
“Dengan gadis siang tadi ke? Mama dapat rasakan dia gadis yang baik. Suaranya lembut sekali bila cakap dengan mama tadi. Bila Man nak bawak dia jumpa mama? Jangan tunggu lama-lama Man, gadis yang baik biasanya ramai yang mengintai. Nanti Man juga yang gigit jari” Puan Rosmah mengusik anaknya.
“Hisyy mama ni.....baru dengar suara dah kata baik”
“Betul la...kita kan sentiasa kena baik sangka dengan orang lain. Kalau tak baik, mustahil Man sanggup tak balik makan dengan mama, kan. Sanggup pulak memandu sampai ke Kayu Ara Resort tu?” Provok Puan Rosmah lagi. Shahrul Riezman tersengih lawa mendengar kata-kata provokasi dari ibunya.
“Bila dia dah sedia nanti, Man bawaklah dia ke mari. Mama ni, dia pulak yang lebih-lebih”
Shahrul Rieman berdiri bila ada sorotan lampu kereta di hadapan pagar rumah mereka. Setelah mengambil kunci pintu, dia pun keluar untuk membuka pintu. Shahrul Azmi keluar dari  keretanya sebaik sahaja mematikan enjin diikuti isterinya dan dua orang anaknya. Aizat yang berusia sepuluh bulan terus sahaja mengagahkan tangannya ke arah Shahrul Riezman minta didukung apabila terpandangkan wajahnya. Shahrul Riezman mengambil Aizat dari dukungan ibunya. Dia mencium pipi Aizat sambil mengagah budak itu sehingga budak itu ketawa.

“Dahlah tu Man, bawak si Aizat tu masuk. Sejuk kat luar ni” tegur abangnya. Shahrul Riezman membawa Aizat masuk ke rumah. Sejak abang longnya pindak ke Taman Megah, hubungannya dengan anak-anak abangnya menjadi rapat terutama dengan Aizat.
“Awak tu bila lagi nak mengelek anak sendiri, Man?” tanya Azida sambil tersenyum-senyum. Senang hatinya melihat hubungan akrab keluarga mertuanya.
“Susah-susah, Kak Long bagi saja Aizat ni pada saya. Buat teman saya” kata Shahrul Riezman sambil mengacah-acah tangannya ke muka Aizat.
“Mana boleh, Aizat kan adik Amar. Mana boleh uncle ambik” Amar, anak Shahrul Azmi yang sulung cuba menarik adiknya dari dukungan Shahrul Riezman.
“Kalau macam tu, Amar pun duduk dengan uncle, nak tak?” tanya Shahrul Riezman sambil meletakkan tangannya di bahu Amar. Amar mengetuk-getukkan jarinya ke dahi seolah-olah berfikir. Lama dia memandang wajah ayah saudaranya.
“Boleh juga. Uncle janji bawak Amar dengan adik jalan-jalan, makan-makan dan beli mainan” Shahrul Riezman menegakkan ibu jarinya tanda bersetuju. Bukannya susah hendak membeli jiwa anak-anak saudaranya. Umpan sahaja dengan barangan mainan dan makanan.....lekatlah mereka.
“Habis tu, papa macam mana kalau dah Amar dengan adik ikut uncle Man?” Shahrul Azmi pula mencelah.
“Papa kan ada mama. Tapi uncle tak ada sapa-sapa, kesian dia. Tak ade sape-sape nak temankan uncle jalan-jalan” Amar yang bijak berkata-kata itu terus menjawab. Mereka yang mendengar ketawa mendengar kata-kata Amar.
Uncle Man awak tu patutnya dah ada auntie, Amar” kata Puan Rosmah di hujung ketawanya.
“Mama ni ke situ pulak….dari tadi tak habis-habis”
“Betul tu Man, tengok Along dah ada dua pewaris. Kau nak tunggu apa lagi … kerja dah bagus, kereta dah ada, rumah pun dah ada. Cuma orang rumah aje yang tak ada” Shahrul Azmi memandang tepat ke wajah adiknya.
“Man kan muda lagi...”
“Muda apanya.....Man tu muda dua tahun je dari along tau” tangkis Puan Rosmah. Muda apanya kalau umur sudah masuk tiga puluhan.
“Sekarang ni bukan senang nak cari perempuan sebaik Kak Long.....sebaik mama.  Man tak nak terburu-buru nanti menyesal tak sudah. Tapi along jangan bimbanglah. Sampai seru nanti Man kahwinlah. Lagipun bukan senang nak cari isteri yang nak duduk dengan ibu mertua. Man mesti pastikan yang calon isteri Man nanti setuju duduk dengan mama” terang Man panjang lebar. Walaupun dia sudah memiliki rumah sendiri namun untuk meninggalkan ibunya seorang diri … dia tidak sampai hati. Ibu tetap ditangga teratas biar nanti dia sudah memiliki seorang isteri.
“Man, mama kan dah cakap banyak kali. Jangan risaukan mama. Mama tak kisah duduk sendiri. Man boleh kahwin dengan siapa saja, asalkan Man bahagia” kata Puan Rosmah perlahan. Sebak hatinya mendengar kata-kata Shahrul Riezman. Mungkin kerana itu Shahrul Riezman  masih membujang sehingga kini. Namun jauh di sudut hatinya, dia bersyukur kepada ILAHI kerana mengurniakan kepadanya anak-anak yang baik. Anak-anak yang tidak pernah melupakannya sebagai seorang ibu meski masing-masing sudah mempunyai kedudukan yang baik.
“Tanggungjawab Man jaga mama. Calon isteri Man nanti mesti setuju duduk sini” kata Shahrul Riezman tegas.
“Tanggungjawab kita, Man. Tanggungjawab along....tanggungjawab Man. Kita jaga mama sama-sama” celah Shahrul Azmi. Terharu Puan Rosmah mendengar kata-kata anak-anaknya.
So, sekarang ini macam mana … Man dah ada calon-calonnya?” tanya Azida sekadar mengusik. Shahrul Riezman tersenyum meleret memandang abang dan kakak iparnya. Pasangan Pensyarah MRSM itu nampak begitu ideal sekali di matanya. Tanpa dipinta hati lelakinya terkenang pada wanita itu. Wanita yang begitu ayu dengan busananya siang tadi. Jiwanya terasa hangat.
“Senyum tu .. maknanya adalah” Shahrul Azmi membuat kesimpulan melihat senyuman adiknya. Lain macam sungguh senyum adiknya kali ini. Diam-diam dia merasa lega. Mereka hanya berdua beradik. Sudah lama dia ingin melihat adiknya berteman. Sekurang-kurangnya ada juga teman berbual ibunya nanti.
“Adalah tu long. Tapi adik along ni, kadang-kadang slow sangat. Mama nak tolong buat promosi, dia tak mahu” tokok Puan Rosmah dengan nada mengusik. Arghh mama......tak habis-habis nak buat promosi. Macamlah aku tak laku sangat........omel Shahrul Riezman dalam hatinya.
“Ermmm....entahlah. Nak kata ada, macam tak ada. Nak kata tak ada, rasa macam ada”
Ada masa dia tahu bahawa dia sangat merindukan seseorang,….seorang dia!  ketika dia
memikirkan dinginnya layanan wanita itu, hati hancur berkeping. Tetapi hanya dengan mendengar suara dari wanita itu, dapat menyatukan kembali kepingan hati tersebut. Memang pelik rentak hatinya kali ini. Ada bahagia walau seringkali terkilan.
“Hai…kenapa macam tak yakin jer?? Takkan dah hilang skill untuk mengurat
perempuan?” usik Shahrul Azmi.
Shahrul Riezman menggelengkan kepalanya mendengar usikan abangnya sambil
tersengih. Dia mana pernah mengurat perempuan. Barulah kali ini hatinya bagaikan benar-benar sudah terikat. Benar-benar kehilangan rentak. Tetapi berhadapan dengan seorang Syuhada, dia tidak tahu skill apa yang harus digunakan.
“Man, Kebanyakan lelaki fikir mereka ada 'skill' semulajadi untuk memikat wanita. Tapi,
mengikut kajian , lapan puluh lima peratus lelaki berkahir dengan kegagalan. Hampir setengah sudah gagal sebelum memulakan langkah pertama…”tambah  Shahrul Azmi lagi.
“Apalah along ni, sejak bila pulak buat kajian tentang cara memikat wanita pulak ni? Tak
payah nak guna skill bagailah. Kalau dah memang jodoh, tentu tak ke mana, kan?”
“Eh, mana boleh macam tu, Man. Mencari isteri dengan hanya mengharap tidak akan
membuahkan hasil. Sudahnya disambar orang lain. Mencari isteri dengan merayu-rayu adalah desperate…..dah terdesak sangat. Yang betulnya, Man kena lakukan secara berstrategi, sistematik dan saintifik” terang Shahrul Azmi bersungguh-sungguh.
  “Dahlah tu, Long. Tambah kusut kepala aku ni. Along dulu masa ngurat kak long, ada
gunakan strategi ke? …sistematik konon. Saintifik lagilah tak masuk akal. Apa along ingat nak cari isteri ni, macam nak buat PHD ke? Tapi…rasa-rasanya buat PHD lagi senang kut”
Pecah ketawa mereka mendengar kata-kata Shahrul Riezman. Iyelah….buat PHD
mana ada melibatkan hati dan perasaan…yang sekejap sejuk….sekejap panas. Sekejap hangat….sekejap dingin. Soal hati inilah yang payah untuk diuruskan.

Payah sungguh matanya mahu lelap walaupun malam kian merangkak pergi. Majalah
lama yang diambilnya tadi sudah puas dibeleknya. Menatap seraut wajah yang ada di dalam majalah itu, hatinya  senang sahaja bergetar. Bagaikan buluh perindu yang menghasilkan suara merdu ketika ditiup. Aduh…kenapa boleh jadi macam ni? Menatap gambar itu seolah-olah Syuhada ada bersamanya. Bagaikan ada pertalian antara mereka berdua…..antara gambar yang sedang ditatapnya dan Syuhada.  Kedua-duanya mampu membuatkan hati lelakinya bergetar.
           
Getarannya menghasilkan frekuensi yang semakin lama semakin tinggi. Semakin lama wanita itu ada difikirannya, semakin tinggi pula frekuensinya. Kalau mengikut teori frekuensi Fizik, pada frekuensi sepuluh peringkat lapan akan menghasilkan gelombang radio. Dan jika lebih tinggi lagi, pada frekuensi sepuluh peringkat empat belas, akan menghasilkan gelombang cahaya. Agak-agak di mana boleh diletakkan frekuensi getar hatinya???

Maksudnya, jika Syuhada terus ada bersamanya,  lama kelamaan akan ada  cahaya di
dalam hatinya…..saat tahap frekuensi hatinya sudah mencapai frekuensi sepuluh peringkat lapan. Dan jika cahaya ini semakin menguat, maka ia akan merembes keluar menggetarkan seluruh bio elektron di dalam tubuhnya untuk mengikuti frekuensi cahaya tersebut. Hasilnya, tubuhnya akan mengeluarkan cahaya alias aura bahagia yang jernih. Dan jika frekuensi  itu semakin menguat, maka aura bahagia itu akan merembes semakin jauh mempengaruhi lingkungan sekitarnya. Apa yang penting, ia pasti turut membahagiakan mama dan along. Fikiran Shahrul Riezman semakin menerawang jauh. Ada ke patut perasaan yang dialami kini dikaitkan dengan teori Fizik seperti yang pernah dipelajari dulu.
Sedang dia leka melayan teori frekuensinya, pintu biliknya diketuk dari luar. Tidak lama
kemudian Shahrul Azmi sudah menjengukkan kepalanya. Tersenyum melihat adiknya yang masih tidak tidur dibawah cahaya lampu biliknya yang masih terang.
            “Orang ada isteri pun tidur lambat??” usik Shahrul Riezman bila abangnya sudah duduk di sofa di sudut biliknya.
            “Hahaha…..orang ada isteri memang biasa tidur lambat. Tapi orang yang tak ada isteri ni tidur lambat…luar biasa tau. Apa hal tak boleh tidur?” tanya Shahrul Azmi.
            “Orang tak ngantuk lagilah. Macam mana nak tidur?”
            “Along ada benda nak cakap dengan Man ni”
            “Macam serius aje along ni….apa bendanya?” tertanya-tanya juga Shahrul Riezman melihat wajah alongnya yang agak serius.
            “Hmmm….pasal mama. Janganlah Man rasa terbeban sebab jaga mama sampai tangguh-tangguh nak kahwin”
            Ooooo sebab mama….tentu along menyangka kata-katanya tadi punca mengapa sehingga kini dia masih tidak berteman lagi.
            “Hisyy along ni. Mana ada terbeban pun. Memang Man pilih nak tinggal terus dengan mama. Dahlah….along tak payah risaulah. Yang sebetulnya, memang belum sampai jodoh Man nak kahwin. Bukankah jodoh adalah perkara yang dah ditetapkan oleh Allah yang Maha Esa?” soal Shahrul Riezman perlahan.
            “Memang betullah tu. Tapi Allah mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan”
            “Perghhhh…..along kalau masuk bab ayat-ayat cinta ni, tak larat aku nak dengar” pecah ketawa mereka berdua.
            “Tengok brandlah dik…….kalau tak macam mana boleh dapat kak long kau tu”
            Hahahaha…..ketawa besar Shahrul Riezman. Tapi bukankah aku dan along sama brand???

No comments:

Post a Comment