ANSWERING TECHNIQUE FOR SECTION B
TEKNIK
MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B
Bahagian B
berbeza dengan bahagian A. Bahagian A menguji pengetahuan manakala dalam
bahagian B calon diuji Kemahiran Proses Sains [KPS]. Oleh kerana itulah,
terdapat soalan-soalan semacam bukan dalam topik yang diajar. KPS ini mempunyai
cara dan kaedah menjawabnya yang tersendiri. Oleh itu murid perlu memahami cara
untuk menjawabnya. Berikut diterangkan secara ringkas cara / kaedah untuk
menjawab.
PEMERHATIAN ( Observation ):
·
MELIHAT / PEMERHATIAN menggunakan 5 deria – perubahan
atau perbezaan yang berlaku selepas eksperimen dijalankan.
·
MENYATAKAN ( MENULIS ) HASIL
PEMERHATIAN
Pemerhatian boleh dalam bentuk perubahan /
perbezaan dari segi:
·
Saiz (
size )
·
bilangan
( number )
·
warna (
colour )
·
ketinggian
( height )
|
·
kuantiti
( quantity )
·
jisim (
·
berat (
mass / weight )
·
keadaan
( condition )
|
*Pemerhatian = hasil / keputusan
eksperimen (ujikaji)
What is your observation?
What can you say
about this fair test?
Pemerhatian: Lembu Q lebih
besar daripada Lembu P ( Saiz lembu )
( Obsevation ) ( berat lembu ditolak
= tiada dinyatakan besar dalam rajah )
Cow Q is bigger than Cow P // Cow P small, Cow
Q big
INFERENS:
Menyatakan sebab / memberi alasan
kepada pemerhatian yang berlaku.
...
Jadikan pemerhatian sebagai soalan dan cari jawapannya….
…… jawapan
kepada soalan itu ialah inferens !
Give one inference
from this fair test?
Give one reason
about the observation
Jika
pemerhatian: ( KENAPA ?)Lembu Q
Lebih besar daripada Lembu P
Inferes : kerana
Lembu Q makan lebih banyak daripada
Lembu P
( secara
mudah : Pemerhatian = akibat ( yang dilihat ) / Inferens = sebabnya )
Observation: ( Why ?) Cow Q is bigger than
Cow P // Cow P small, Cow Q big
Inferens :
Cow Q eat more than cow P //
Cow P eat less, Cow Q eat more
PEMBOLEH UBAH ( VARIABLE ):
Terdapat 3
pembolehubah:-
Malar ( Fixed Variable / constant
variable / control variable)
Yang sama, serupa, tetap atau tidak
berubah
Manipulasi (PM) ( To Change //
manipulate variable)
Yang diubah ( oleh manusia ) sebelum eksperimen dijalankan
bergerakbalas (PB) ( To Observe / to measure // responding
variable )
Yang berubah selepas eksperimen dijalankan ( berubah sendiri )
From the experiment, state
the thing :
3 langkah mencari
pembolehubah PM/PB dalam soalan:
Langkah1 – cari 2
maklumat yang berbeza
Langkah2 – tentukan
yang berubah ( sendiri dan yang diubah (
oleh manusia)
Langkah3 – Oleh itu
yang diubah = PM dan yang berubah = PB
Parameter dan objek
Parameter
|
Objek
|
|||||||||||
·
Saiz
·
bilangan
·
warna
·
ketinggian
·
kuantiti
·
jisim
·
berat
·
keadaan
|
Baja
Air
Pokok
|
Parameter
|
Object
|
|||
·
size
·
number
·
colour
·
height
·
quantity
·
mass /
weight
·
condition
|
Of
|
Air
plant
|
||
HIPOTESIS / HUBUNGAN / KESIMPULAN
( HYPOTHESIS / RELATIONSHIP / CONCLUSION )
- Draw one conclusion from the investigation above
- What you can conclude from the investigation above ?
- What is the relationship can you makes from this fair test ?
If To
Change ( less / more ),
than To Observe ( Less / More ) OR
The More / Less To Change, The More / Less To Observe
Semakin (pola) PM ,
Semakin ( pola ) PB Atau
Jika PM (
pola ), Maka PB ( pola )
Quantity of Cylinder
|
2
|
3
|
5
|
Number of wood when the structure collapse
|
1
|
5
|
3
|
= The More
quantity of cylinder, the more number of wood when the structure
collapse
= If quantity
of cylinder increase, number of wood when the structure collapse
increase
= semakin bertambah quantity of cylinder
semakin bertambah number of wood when the
structure
collapse
= jika quantity of cylinder bertambah,
maka number of wood when the structure collapse
bertambah
TAJUK / TUJUAN EKSPERIMEN (
PENYIASATAN )
( AIM / PURPOSE OF THE
EKSPERIMENT )
What is the purpose of
this experiment ?
What is the aim of
this experiment ?
To investigate the relationship between To Change
and To Observe .
Untuk menyiasat
hubungan antara PM dengan PB .
Quantity of Cylinder
|
2
|
3
|
5
|
Number of wood when the structure collapse
|
1
|
5
|
3
|
= To investigate
the relationship between Quantity of Cylinder and Number
of wood when
the
structure collapse
= Untuk menyiasat hubungan antara Quantity
of Cylinder dengan Number of wood when the structure collapse
POLA / CORAK: ( PATTERN / TREND )
Menyatakan
bentuk kenaikan / penurunan sesuatu nilai.
Hanya
terdapat 3 pilihan / cara jawapan untuk pola / corak, iaitu;
·
(semakin) menaik / meningkat / bertambah ( Increase
// Increasing // Ascending )
·
(semakin) menurun / berkurang / sedikit ( Decrease // Decreasing //
descending )
·
Tetap / sama / tidak berubah / mendatar ( same // not change )
TETAPI terdapat juga soalan
yang memerlukan gabungan 2 atau lebih pola / corak dalam satu jawapan.
State the pattern
of the number of the wood?
25
|
30
|
40
|
45
|
50
|
55
|
60
|
65
|
70
|
Menaik / increase
|
54
|
45
|
33
|
25
|
23
|
20
|
15
|
14
|
12
|
Menurun / Decrease
|
25
|
28
|
32
|
40
|
45
|
55
|
60
|
60
|
60
|
Menaik, sama / increase, same
|
5
|
15
|
25
|
35
|
45
|
45
|
45
|
40
|
35
|
Menaik,
sama, menurun // increase, same, decrease
|
RAMALAN ( PREDICT ):
Menyatakan
nilai yang sepatutnya berdasar nilai yang telah diberi. Kerja – kerja pengiraan
perlu dibuat untuk mendapatkan nilai tersebut.
Predict
the time taken when the quantity of
boxes is 4 ?
Contoh:
Jumlah baja (g)
|
10
|
20
|
30
|
40
|
Tinggi pokok kacang (cm)
|
24
|
28
|
32
|
36
|
Berapa tinggi pokok kacang jika 45g baja diberikan.
Pengiraan:
Jumlah baja (g)
|
10
|
20
|
30
|
40
|
Tinggi pokok kacang (cm)
|
24
|
28
|
32
|
36
|
Jumlah
baja meningkat sebanyak 10 jika 45 meningkat 5 ( separuh ), maka tinggi pokok
naik 4 dan jika 45 (juga terpaksa naik separuh iaitu 2) maka tingginya ialah 38
dan BUKAN 40 !
TETAPI
terdapat juga soalan yang bertanyakan tentang ramalkan apakah yang akan berlaku
jika…
No comments:
Post a Comment